Blogin perustaminen – 7 syytä miksi aloittaa

Bloggaaminen on suosittua niin vaikuttajien, yrittäjien ja yritysten, sekä myös harrastajien keskuudessa. Siinä missä muut sosiaalisen median kanavat ovat keinoja sitouttaa ihmisiä, bloggaukset ja blogit ovat erinomainen keino haalia uusia lukijoita ja yleisöjä seuraamaan sinua.

Ei siis ole väliä oletko yksityishenkilö, yrittäjä tai iso kansainvälinen yritys: blogin perustaminen kannattaa monenkin syyn takia.

Syitä, miksi perustaa oma blogi

Blogin perustaminen mielessä, mutta emmit vielä ja pohdit mahdollisuuksia ja syitä aloittaaksesi? Tässä alla muutama tärkeä syy, miksi bloggaaminen kannattaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon blogin perustamisessa:

1. Syitä yksityishenkilölle aloittaa oma blogi

Voit blogin avulla inspiroida yleisöä osaamisellasi. Blogisi voi olla ruoanlaittoon, harrastukseen, liikuntaan, pukeutumiseen, sisustukseen, meikkaamiseen tai vaikkapa matkailuun liittyvä blogi. Nämä aihepiirit ovat sellaisia, jotka kiinnostavat myös muita lukijoita ja saat lukijoita hakukoneista orgaanisesti eli täysin ilmaiseksi.

Blogin avulla yksityishenkilö voi mm.:

  • Helpottaa muiden elämää
  • Innostaa kokeilemaan uutta
  • Tarjota apua ja keinoja muille välttää pettymyksiä kokemuksiesi perusteella
  • Toimia päiväkirjamaisena alustana, eräänlaisena muistikirjana elämästäsi
  • Kasvattaa ja nostaa asiantuntijamielikuvaa itsestäsi

Blogilla on siis suuri valta, joten hyödynnä sitä viisaasti.

2. Syitä yrittäjälle aloittaa oma blogi

Yrittäjä ja erityisesti yksinyrittäjä on usein rajallisten resurssien varassa pyörittämässä toimintaansa. Sen sijaan että käyttäisit kaiken ajan ja rahan sosiaaliseen mediaan tai mainontaan, voit blogin avulla löytää uusia asiakkaita ja parantaa mielikuvaa itsestäsi ja yrityksestäsi.

Blogin avulla yrittäjä voi mm.:

  • Tuoda osaamisensa sekä tuotteet/palvelut esille (älä myy, vaan auta/opasta!)
  • Innostamaan asiakastarinoiden ja esimerkkien avulla, kuinka olet auttanut muita
  • Auttaa ja tarjota ilmaisia vinkkejä tietoa hakeville potentiaalisille asiakkaille
  • Sitouttaa uusia seuraajia verkostoosi
  • Vakuuttaa sivustovierailijat osaamisestasi laadukkaan sisällön avulla

Blogin avulla yrittäjä saa ilmaista liikennettä hakukoneista, jolloin erotut hakukoneissa tehokkaasti. Bloggaamisen luonteen eli kumulatiivisuutensa ansiosta saat jatkuvasti enemmän ja enemmän lukijoita hakukoneista. Tämä usein tarkoittaa myös enemmän liikevaihtoa.

3. Syitä kansainväliselle yritykselle aloittaa oma blogi

Kansainvälisesti toimivalle yritykselle on mahdollista menestyä erittäin hyvin blogin avulla. Kun lukijakunnan määrä nousee Suomen 5,5 miljoonasta henkilöstä koko maailman 7,7 miljardiin henkilöön, teoriassa markkina-alueesi on yli 1000-kertaa isompi. Mikäli myyt palveluita tai tuotteita, bloggaamisella voit tavoittaa merkittävässäkin kilpailutilanteessa monia uusia ihmisiä täysin maksutta sen sijaan, että maksat hakusanamainoksista useita euroja per klikki. Tämä johtuu kilpailusta jota on huomattavasti enemmän englanninkielisillä avainsanoilla hakusanamainonnassa.

Blogin avulla kansainvälinen yritys voi mm.:

  • Ohjata maksutta kävijöitä sivustollesi markkinatilanteessa, jossa mainostamisen hinta on monikymmenkertainen Suomeen verrattuna
  • Parannat yrityksesi asiantuntijamielikuvaa blogisi avulla, sillä voit jakaa kirjoituksesi verkostollesi mm. LinkedInissä, uutiskirjeissä tai muissa sosiaalisen median kanavissa
  • Helpotat yritykseltäsi ostamista ja opetat asiakastasi menestymään omassa liiketoiminnassaan – saat vastalahjaksi laadukkaampia yhteydenottoja, eikä niitä renkaanpotkijoita
  • Myyntiprosessisi helpottuu, sillä sinulla on blogissasi vastauksia yleisimpiin asiakasta askarruttaviin kysymyksiin ja mahdollisiin ostonesteisiin
  • Blogi on erinomainen sisäänheittäjä, mikäli sivustollasi on liidimagneetteja, kuten ladattavia oppaita, videokursseja, kokeiluversion rekisteröintejä, webinaareja tai muita lukijalle arvokkaita sisältöjä

Kansainvälinen yritys voi blogin avulla lähestyä lukijoitaan ongelmalähtöisesti: kaikki eivät etsi hakukoneista suoraan tuotetta tai palvelua vaan etsivät ongelmalähtöisesti ratkaisua ongelmaan. Tarjoa näille tiedonhakijoille apua ja olet matkalla alasi mielipidevaikuttajaksi.

4. Keskity nicheen: rajaa aihealue tarkkaan

Moni perustaa blogin rakkaudestaan lajiin eli taustalla on intohimo tai rakkaus aihealuetta kohtaan. Tämä onkin paras keino motivoida itseään, sillä sen avulla voit kääntää harrastuksen tai intohimosi myös lisätulojen lähteeksi.

Yksi menestyvän niche-blogin tunnusmerkki onkin tarkkaan rajattu viitekehys. Mikäli kirjoitat lähes tulkoon mistä tahansa, kuten sisustamisesta, matkailusta, kiipeilyharrastuksesta ja pienoismalleista, saattaa lukijalla olla vaikea sitoutua blogiisi. Häntä ei välttämättä kiinnosta kaikki nämä aiheet. Sen takia viestisi ei tunnu yhtä relevantilta ja joudut nopeasti ongelmiin heikon kiinnostavuuden takia.

Kannattaakin valita blogin aiheeksi jokin tarkemmin rajattu. Esimerkiksi ruoanlaitosta kiinnostunut voi tehdä bloggauksia pelkästään grillaamisesta tai rajata blogin jopa tarkemmin johonkin tiettyyn aihealueeseen: oletko enemmän italialaisen keittiön pastamestari vai jälkiruokataituri ja innokas leipuri? Vai kenties hapanjuurileivonnan huippuasiantuntija?

Esimerkiksi koronavuonna 2020 Suomeenkin rantautunut pizzaharrastus innosti monia bloggaamaan aiheesta. Parhaat reseptit jaettiin alan harrastajien ryhmissä ja harrastajista intohimoisimmat kirjoittivat aiheesta jopa kirjoja bloggaustensa pohjalta. Syntyipä Suomeen uusia suomalaisia tuotteita kaupan hyllyillekin tämän ansiosta. Tällä on positiivinen työllistävä vaikutus.

Niche-blogien ympärille saattaa syntyä yhteisöjä ja pöhinää, joka kiinnostaa myös alan kaupallisia toimijoita. Siksipä seuraava syy (numero 5) aloittaa blogi onkin lisätulot.

5. Lisätuloja blogisi avulla

Kuvitellaan, että olet blogisi avulla saanut satoja tuhansia lukijoita joka kuukausi lukemaan ja innostumaan sisältöjesi avulla. Tämä herättää tyypillisesti myös kaupallisten toimijoiden innokkuuden: he saavat omat tuotteet ja palvelut blogisi avulla oikealle kohderyhmälle esille.

Käytä tätä vastuuta viisaasti ja asianmukaisesti, jotta et muutu asiantuntijasta ärsyttäväksi mainostajaksi. Älä siis myy sieluasi ja viljele kaupallisia linkkejä joka puolelle. Menetät uskottavuuden nopeasti.

Parhaimmillaan kaupallisten yhteistöiden ansiosta blogisi saa lisää kiinnostuneita lukemaan kokemuksiasi ja asiantuntijuuttasi kenties jostain uusista tuotteista ja palveluista, joista he eivät ole aiemmin kokeneet. Kokemuksesi ja asiantuntijuutesi kertoa näistä asioista innostaa muita ostamaan ja kokeilemaan tuotteita. Voit saada tämän avulla kertaluontoisia tai jopa jatkuvaa passiivista tulovirtaa.

Muita keinoja luoda lisätuloja blogisi avulla, on mm.:

  • Sponsoroidut julkaisut eli kaupalliset yhteistyöt suoraan palveluntarjoajan tai valmistajan kanssa: ota suoraan yhteyttä alasi yrityksiin ja yrittäjiin, joiden tuotteista/palveluista olet kiinnostunut kirjoittamaan (esim. alennus tuotteesta ja/tai suora palkkio sisällöntuotannosta ja julkaisuista/sisällöstäsi)
  • Mainosbannerimyynti (esim. Google AdSense), jolloin sivustollasi olevista mainosbannereista ja klikkauksista kerrytät palkkioita
  • Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta: tämän tulospohjaisen markkinoinnin avulla saat palkkion klikkauksista tai asiakkaista, joita tuot kumppanisi sivustolle, jotka tekevät siellä ostoksia (esim. Amazon)
  • Alennuskoodit: tarjoa yhteistyön avulla esim. alennuskoodeja, jolloin saat alennuskoodia käyttävistä ostoksista omat palkkiosi suoraan yhteistyökumppaniltasi (verkkokauppiaat huom!)
  • Kirjoita vieraskirjoituksia yritykselle kaupallisena yhteistyönä mediajulkaisuihin (esim. Iltasanomat, Iltalehti)
  • Myy digitaalisia palveluita, joita tuotat itse: tee itse verkkokurssi, järjestä webinaari tai koulutus tai vie osaamisesi eKirjoina myytäviksi
  • Kerää laaja uutiskirjetilaaja-kanta ja myy uutiskirjeisiin mainostilaa (vaatii useita tuhansia tilaajia – muista myös GDPR)
  • Paranna omaa asiantuntijamielikuvaasi blogisi avulla ja paranna mahdollisuuksiasi työllistyä tai tehdä sivukeikkaa

6. Omista sisältösi itse: vältä näitä sudenkuoppia

Blogin alustan valinta on tärkeää jo muutamastakin syystä. Parhaimmillaan voit menettää kaiken luomasi sisällön, jos avaat blogin alustalle, joka sulkee sen omalla päätöksellään varoittamatta. Tämän koki kirjoittaja ja taiteilija Dennis Cooper, kun Google sulki hänen bloginsa Blogger-palvelussa.

Vältät tällaiset virheet avaamalla oman blogin webhotelliin rekisteröimääsi verkkotunnukseen eli domainiin sekä asentamalla ilmaisen WordPress-julkaisuhallintajärjestelmän.

WordPress on maailman suosituin julkaisuhallintajärjestelmä. Alun perin blogialustaksi suunniteltu ohjelmisto on myös verkkosivustojen alustana laajalti käytetty, eli voit halutessasi rakentaa blogisi ympärille kokonaisen verkkosivuston tai vaikkapa verkkokaupan. Lue kirjoituksemme, miten perustat WordPress-blogin.

Syitä tilata webhotelli ja oma domain:

  • Saat oman verkkotunnuksen avulla helpon osoitteen blogillesi, esim. minunblogi.fi tai kansainväliselle sektorille sopiva .com/.net/.eu -päätteellä oleva verkkotunnus. Tarkista vapaat domainit eli verkkotunnukset ja hinnat domainhaku-työkalullamme.
  • Voit avata webhotelliisi sähköpostipalvelut eli saat virallisen näköisen sähköpostiosoitteen, kuten sukunimi@minunblogini.fi
  • Kun avaat suomalaisen webhotelli-palvelun, voit varmistaa, että olet GDPR:n osalta selvillä vesillä: kaikki datasi sähköpostia ja verkkosivustosi kirjoituksia, kommentteja ja henkilötietoja myöten sijaitsee Suomen rajojen sisällä, eikä niitä luovuteta ilman lupaasi EU:n ulkopuolelle
  • Oma blogisi saa paremman hakukonenäkyvyyden kuin muiden palveluntarjoajien kuten blogin-nimi.blogger.com tai blogin-nimi.blogspot.com verkkotunnuksissa. Tämä tarkoittaa enemmän lukijoita hyvämaineiselle blogille ja verkkotunnuksellesi.

7. Kehität itseäsi blogisi avulla

Viimeinen syy listallamme bloggaamisen aloittamiseksi on itsensä kehittäminen. Kehität itseäsi kirjoittajana sekä mahdollistat, että viestisi tavoittaa muita. Muiden samanhenkisten kanssa kommentointi tai keskustelu somessa voi luoda uusia kaveri- tai ystävyyssuhteita, tai kaupallisessa mielessä tärkeitä verkostoja ja kontakteja, joiden avulla työllistät itseäsi tai laajennat yritystoimintaasi entisestään.

Oman kehityksen ja verkostojen laajentumisen myötä blogisi voi olla kullanarvoinen alusta tulevaisuudessa, joka helpottaa elämääsi ja tuo iloa ja hauskuutta arkeesi. Monien suosittujen blogien ympärille on syntynyt yhteisöjä, jotka ajavat samanmieliset ihmiset yhteen. Tällaisissa yhteisöissä on voimaa, joka kantaa pitkälle.

Paras aika perustaa blogi oli 10 vuotta sitten. Toiseksi paras aika on nyt!

Jaa kirjoitus:

Webhotellit joka makuun

Nopea suomalainen webhotelli alk. 1,24 €/kk + ALV