Domainin tai sivujen uudelleenohjaus: kaksi tapaa esittelyssä

Verkkosivuston uudistaminen on usein välttämätön paha: vanhan sivuston tekniikka tai ulkoasu on vanhentunut ja käytettävyys kärsii. Kun uusi verkkosivusto julkaistaan, sivuston alasivujen osoitteet muuttuvat tai koko verkkotunnus vaihtuu (esim. com-osoitteesta fi-osoitteeksi), on tärkeää muistaa uudelleenohjaukset (engl. 301 redirection), jotka kertovat hakukoneelle kuten Googlelle, mitä tapahtui vanhalle sivulle.

Uudelleenohjaus varmistaa ennen kaikkea hakukonenäkyvyyden säilyvyyden ja estää rikkoutuneiden linkkien syntymisen sivustosi ulkopuolisille palveluille, joissa on linkkejä jotka osoittavat sivustollesi. Pahimmillaan voit romuttaa verkkosivuston uudistuksella hakukonenäkyvyytesi kokonaan ja orgaaninen liikenne tipahtaa nolliin. Kyseessä on siis liiketoiminnalle myös riski.

Miksi hakukonenäkyvyys voi romahtaa?

Mikäli sivustollasi on suosittu sivu, joka ohjaa kävijöitä hakukoneesta, ei Google ymmärrä miksi vanha sivu katosi, tai korvasiko sen kenties uusi sivu, mikäli sivun URL-osoite muuttuu. Tällainen voi olla esimerkiksi verkkokaupassa tilanne, kun vanha ja uusi osoite ovat eri osoitteissa:

Vanha: yritys.fi/kauppa/tuotteen-nimi/

Uusi: yritys.fi/tuotteet/tuotteen-nimi/

Google edelleen yrittää hakukoneesta ohjata kävijöitä vanhaan osoitteeseen ja mikäli käyttäjällä on vastassa kuuluisa ”404 error”, eli sivua ei löydy, Google poistaa sivustollesi ohjautuvan linkin joidenkin päivien kuluttua. Aikaa siis ei ole suuresti hukattavaksi.

Google ei siis automaattisesti tiedä, että liikenne pitäisi ohjautua /tuotteet/tuotteen-nimi/ osoitteeseen, ellet tee uudelleenohjausta vanhasta. Hakukonetta pitää siis opettaa ja neuvoa muutoksesta.

Sama koskee suosittuja bloggauksia. Mikäli blogisi kerää kävijäliikennettä Googlesta, varmistathan mikäli bloggauksen URL-osoite muuttuu, että uudelleenohjaus on kytketty päälle sivuston julkaisun yhteydessä.

Lisäksi jos olet jakanut linkin sivustollesi sosiaalisessa mediassa tai muilla sivustoilla, uudelleenohjaus varmistaa, että vanhalle sivulle pyrkivä ohjautuu uudelle sivustolle. Tällöin aiemmin tehdyt somejaot ja linkitykset ovat edelleen toimivia, etkä menetä kävijäliikennettä näistäkään lähteistä. Tästä on hyötyä, mikäli yrityksesi liikennettä tulee erilaisista sosiaalisen median kanavista.

Kukaan ei pidä rikkinäisistä linkeistä.

Alla esittelemme kaksi tapaa uudelleenohjauksen toteuttamiseen. Helppo tapa WordPress-lisäosalla sekä keskivaikea tapa .htaccess tiedostoa käyttäen.

Uudelleenohjaus: helppo tapa WordPress-sivustolla

Uudelleenohjaus on mahdollista toteuttaa teknisesti monella eri tavalla, ei siis ole yhtä ainoaa ja oikeaa tapaa. Mikäli verkkosivuston uudistuksen myötä uusi sivustosi on WordPress-sivusto, voit asentaa yhden lukuisista Redirection-lisäosista ja määritellä sivustollesi uudelleenohjauksen säännöt. Tämä on kätevä tapa myös silloin, kun uudelleenohjauksia tarvitsee tehdä myöhemminkin, esimerkiksi poistuvien sivujen tai tuotteiden kohdalla.

Simple 301 Redirects -lisäosalla yksinkertaisesti kerrotaan mikä on /vanhaosoite/ ja /uusiosoite/. Sivustolle tuleva kävijä ohjautuu automaattisesti ja Google ymmärtää uudelleenohjauksesta, että sivu on pysyvästi muuttanut uuteen osoitteeseen.

Uudelleenohjaus: keskivaikea tapa .htaccess tiedostolla

Mikäli .htaccess tiedosto ei ole tuttu juttu, on se lyhykäisyydessään vain tiedosto, jossa määritellään asetukset hakemistoille, kuten säännöt hakemistojen uudelleenohjaukselle. Tiedosto sijoitetaan sivuston juurihakemistoon.

Vinkki: .htaccess tiedosto kannattaa luoda omalle tietokoneelle ensin tekstitiedostona nimellä htaccess.txt. Kun tiedosto on luotu ja määritelty, voit siirtää sen FTP-ohjelmalla tai cPanel tiedostojen hallinnalla palvelimelle juurihakemistoon ja muokata tiedoston nimen .htaccess muotoon.

On hyvä muistaa, että oletuksena .htaccess tiedosto on piilotettu tiedosto, eli vaihda cPanelin tiedostojen piilotetut tiedostot esiin.

Mikäli kyse on muusta kuin WordPress-sivustosta, tai esimerkiksi verkkokaupasta ja sivuja (tuotteita) on runsaasti, on hyvä viedä sivukartta ulos vanhasta sivustosta. Tällöin voit Excelillä tai muulla vastaavalla työkalulla suunnitella listaan tarvittavat muutokset, jotka toteutat .htaccess tiedostossa. Alla on muutamia esimerkkejä, joiden avulla voit helpottaa urakkaasi. Jokaista yksittäistä sivua ei tarvitse lisätä omaksi rivikseen, jos niihin liittyy sääntöjä toistuvista asioista.

Esimerkki: vanhalla verkkokaupalla tuotteen URL-osoite on /kauppa/tuotteen-nimi/ ja uudessa verkkokaupassa se on /tuotteet/tuotteen-nimi/.

Tällöin riittää yksi komento .htaccess tiedostoon kertomaan, että /kauppa/ on muuttunut /tuotteet/ muotoon ja loppuosa eli tuotteen URL-osoite säilyy samana. Jokaista tuotetta varten ei siis tarvitse tehdä omaa uudelleenohjausta, vaan yksi komento tekee työn puolestasi. Lisää .htaccess tiedostoon seuraava rivi alkuun:

Options +FollowSymLinks

Sen jälkeen voit käyttää olla olevia:

RewriteEngine On
RewriteRule ^kauppa/(.*)$ https://verkkokauppasi.fi/tuotteet/$1 [R=301,L]

  • Yllä oleva ohjaa kävijäliikenteen verkkokauppasi.fi/kauppa/tuotteen-nimi/ osoitteeseen verkkokauppasi.fi/tuotteet/tuotteen-nimi/. Varmista, että viimeinen /tuotteen-nimi/ säilyy identtisenä, eli ainoa mikä muuttuu, on /kauppa/ -> /tuotteet/.

Muita hyödyllisiä .htaccess uudelleenohjauksia:

RewriteEngine On
RewriteRule ^vanha-sivu/?$ $1/uusi-sivu$2 [R=301,L]

  • Ohjaa /vanha-sivu/ -> /uusi-sivu/ sekä kaikki alasivut.

Redirect /tama/on/vanha/polku/sivu.html /tama/on/uusi/polku/sivu.html

  • Yksittäisen sivun tai tiedoston ohjaus uuteen.

Redirect 301 / https://yritys.fi/

  • Ohjaa liikenteen verkkotunnukseen saapuvasta kokonaan toiseen verkkotunnukseen. Hyödyllinen, jos olet rekisteröinyt yritys.com osoitteen ja haluat ohjata liikenteen viralliselle yritys.fi sivustolle, silloin sijoitat .htaccess tiedoston yritys.com sivun juureen.

RewriteEngine on
RewriteRule ^(.*)$ http://www.yritys.fi/$1 [R=301,L]

  • Vastaava kuin yllä, mutta soveltuu erityisesti tilanteeseen, jossa vanhalla yritys.com sivustolla on ollut paljon alasivuja, jotka halutaan ohjattavan uuteen yritys.fi osoitteeseen. Tämä komento ohjaa kaikki alasivut ja pyynnöt vanhan verkkotunnuksen alta esim. yritys.com/osoite/ -> yritys.fi/osoite/

Redirect 301 /tiedoston_nimi.html https://www.yritys.fi/tiedoston_nimi.php

  • Ohjaa tiedoston_nimi.html pyrkivän kävijän uuteen verkkotunnukseen ja /tiedoston_nimi.php tiedostoon.

RedirectMatch 301 (.*)\.html$ https://www.yritys.fi$1.php

  • Sama kuin yllä oleva, mutta ohjaa kaikki .html tiedostoihin kohdistuvat käynnit niitä vastaaviin .php tiedostonimiin.

Miten valmistautua?

Ennen uuden sivuston julkaisua on hyvä idea tallentaa vanhan sivustosi URL-osoitteet. Jokainen sivu, johon kävijät ovat päässeet aiemmin.

Mikäli sivuja on vähän, käsin listan luonti Excel-taulukkoon lienee helpoin tapa. Tällöin yhdessä sarakkeessa on /vanha-url-osoite/ ja vieressä sitä vastaava /uusi-url-osoite/. Joskus sivustouudistuksessa vanhoja sivuja ei välttämättä viedä sisällöiltään samanlaisina, eli uudelleenohjauksen suunnittelu vaatii ripauksen luovuutta. Jos uudella sivustollasi kaksi vanhaa alasivua korvataan yhdellä sivulla, voit tehdä uudelleenohjauksen kummaltakin vanhalta alasivulta uudelle alasivulle.

Uuden sivuston julkaisun yhteydessä on hyvä pohtia, että ”mille sivulle kävijä kannattaa ohjata, jos hän tulisi edelleen vanhaa sivua katsomaan”. Mikäli kyseessä on poistunut tuote, ohjaa kävijä korvaavan tuotteen tilalle. Mikäli kyseessä on vanha palvelu, jota ei enää myydä, voit myös ohjata kävijän koko sivuston etusivulle, ellei muuta hyvää vastaavaa sivua ole olemassa.

Voit myös tarkistaa Google Search Consolesta eli verkkovastaavan työkalusta, mitkä sivut ovat tärkeimpiä hakukoneen näkökulmasta, joiden hakukonenäkyvyyden haluat säilyttää uudistuksen myötä.

emjr on Emailemjr on Facebookemjr on Linkedinemjr on Twitter
emjr
Toimitusjohtaja at XetNET / Xetpoint Oy
Xetpoint Oy:n perustaja ja yrittäjä. Bisneshenkinen nörtti henkeen ja vereen joka rentoutuu(?) keskeneräisen taloprojektin kanssa.