Kävijöistä asiakkaiksi: opi optimoimaan sivustosi konversioita

Verkkosivuston liikenne on tärkeää, mutta vielä tärkeämpää on, miten se muuttuu arvokkaiksi asiakkaiksi eli myynniksi. Konversioiden optimointi on prosessi, joka auttaa muuttamaan sivustosi vierailijat aktiivisiksi asiakkaiksi. Tässä kirjoituksessa annamme muutamia vinkkejä ja taktiikoita, jotka auttavat sinua optimoimaan verkkosivustosi konversioita.

Määritä selkeät tavoitteet konversio-optimoinnissa

Ennen kuin voit optimoida konversioita, sinun on tiedettävä, mitä haluat saavuttaa. Määritä selkeät tavoitteet kotisivuillesi. Sellaisia voivat olla mm. tarjouspyynnöt, oppaiden lataukset, uutiskirjerekisteröitymiset, webinaarin rekisteröitymiset, tuotteiden ostot tai tuotetiedustelut. Tämä auttaa keskittymään oikeisiin mittareihin ja tekemään tarvittavat muutokset.

Selkeä tavoite on myös helposti mitattavissa, mikä helpottaa, kun optimoit konversioihin syntyviä prosesseja.

Konversio-optimointi

Konversio-optimointi lähtee käyttökokemuksen parantamisesta

Käyttäjäystävällinen ja selkeä käyttöliittymä on avainasemassa konversioiden optimoinnissa. Varmista, että sivustosi on responsiivinen eri laitteilla ja että navigointi on sujuvaa. Tarkista, että sivu latautuu käyttäjälle nopeasti. Tutustu myös artikkeliimme, miten optimoit WordPress-sivustosi nopeammaksi.

Vähennä hankalia ja monimutkaisia vaiheita, jotka voivat estää kävijöitä tekemästä toivottuja toimenpiteitä. Yksinkertaisuus on kaunista. Alta löydät lisää käyttäjäkokemuksen parantamiseen käytännön toimenpiteitä.

Houkuttelevat toimintokehotteet (Call-to-Action eli CTA)

Vahvat ja houkuttelevat toimintokehotteet (call-to-actionit) ovat tärkeitä konversioihin tähtäävässä suunnittelussa. Käytä selkeitä ja kiinnostavia CTA-elementtejä, jotka ohjaavat kävijät tekemään toivotun toimenpiteen. Käytä värien ja sanavalintojen psykologiaa houkutellaksesi kävijöitä toimintaan.

Hyvä toimintokehote voi olla esimerkiksi:

  • ”Lataa ilmainen opas”: tarjoa arvokasta sisältöä, kuten oppaita, e-kirjoja, joita kävijät voivat saada ilmaiseksi antamalla sähköpostiosoitteensa
  • ”Kokeile ilmaiseksi”: etenkin palveluliiketoimintaan toimiva arvoa sisältävä kehote, jonka avulla annat mahdollisuuden kokeilla tuotetta/palvelua ilmaiseksi.
  • ”Kokeile riskittömästi”: tarjoa rahat takaisin -takuu tai vastaava tyytyväisyystakuun vastine.
  • ”Varaa ilmainen konsultaatio”: konsultaatiopalveluille sopiva houkutin, jolla pyritään varaamaan aika keskusteluun.
  • ”Säästä XX euroa”: mikäli tarjoat alennuksia tai erikoistarjouksia, kerro kävijöille, kuinka paljon he voivat säästää.
  • ”Ota seuraava askel”: kannusta kävijää eteenpäin ostoprosessissa tai tarjoa lisätietoa.
Hyvä toimintokehote eli call-to-action tarjoaa innostavan syyn klikata ja tehdä haluttu toimenpide.

Personoi sisältöä oikeille segmenteille konversio-optimoinnissa

Personointi ja segmentointi voi auttaa lisäämään konversioita. Tarjoa räätälöityä sisältöä eri kävijäsegmenteille. Hyödynnä apunasi ostajapersoonia, eli puhuttele sisällöissäsi juuri oikeaa ostajapersoonaa. Rakenna sivustollesi ostopolkuja segmenteille, joissa tarjoat ostajaa kiinnostavaa sisältöä.

Esimerkiksi rengasliikkeellä voi olla monipuolinen tarjonta: renkaita, vanteita, palveluita renkaiden vaihtoon ja paikkaukseen liittyen, kausisäilytys jne. Tee jokaiselle tuote- ja palvelusegmentille tarvittaessa omat sivut, joissa näkyy asiantuntijuutesi ja osaamisesi. Sijoita palvelu- tai tuotesegmentit selkeästi käyttäjälle löydettäväksi.

Tämän lisäksi ostajapersoonat tuovat mahdollisuuden personoida käyttäjäkokemusta entisestään. Rengasliikkeellä voisi olla vaikkapa seuraavanlaisia ostajapersoonia:

  • Arkiautoilija Anna: perheenäiti, joka tarvitsee uudet renkaat perheen autoon. Arvostaa turvallisuutta, luotettavuutta.
  • Urheilullinen Unto: autoharrastaja, joka haluaa erinomaista suorituskykyä ja pitoa. Häntä saattaa kiinnostaa urheilulliset suorituskykyyn suunnitellut renkaat.
  • Budjettitietoinen Ben: haluaa säästää rahaa, mutta ei tinkiä turvallisuudesta. Etsii kestäviä renkaita kohtuulliseen hintaan.
  • Ekologinen Emma: ympäristötietoinen kuluttaja, joka arvostaa polttoainetehokkuutta ja ympäristöystävällisyyttä. Saattaa olla kiinnostunut matalan vierintävastuksen renkaista.

Ostajapersoonat tuovat erinomaisen lisän konversio-optimointiin, koska ne opettavat puhuttelemaan oikeaa kohderyhmää paremmin.

Hyödynnä arvosteluita

Arvostelut, suositukset ja asiakkaiden kokemukset voivat vakuuttaa epäröiviä kävijöitä. Näytä positiiviset arvostelut selkeästi ja käytä sosiaalisen todistusvoiman elementtejä lisäämään luottamusta sivustosi kävijöissä.

Mikäli et ole vielä aloittanut arvosteluiden keräämistä, aloita se heti. Kerää arvostelut esimerkiksi Googlen yritysprofiiliisi ja/tai Facebook-sivullesi. Pyydä arvosteluita asiakkailtasi ja harkitse jopa pienen porkkanan tarjoamista: anna jokin alennus tai lisäetu heille, jotka jättävät yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi arvostelun. Jotta asia ei unohtuisi aina kysyä, pyri automatisoimaan arvostelun pyytäminen vaikkapa sähköpostityökalujen avulla.

Mikäli liiketoimintasi nojaa vahvasti asiantuntijuuteesi ja palvelusi ovat konsultatiivisia tai räätälöitäviä palveluita, harkitse asiakastarinoiden tuottamista sivustollesi. Kuvaat tehokkaasti asiakastarinan avulla asiakkaallesi syntyneen arvon ja hyödyn, jolloin lukija ymmärtää paremmin, miten voisit auttaa myös häntäkin menestymään.

A/B-testaus on konversio-optimoinnin paras työkalu

A/B testaus on tehokas tapa kokeilla erilaisia muutoksia ja selvittää, mikä toimii parhaiten konversion parantamiseksi. Testaa erilaisia CTA-tekstejä, värimaailmoja, asetteluita ja muita elementtejä jatkuvasti parantaaksesi konversioasteita.

Yksinkertaisimmillaan A/B-testaus voi tarkoittaa kahta erilaista laskeutumissivua, johon ohjaat mainonnalla kävijöitä. Ota kopio nykyisestä sivustasi ja muokkaa siitä versio B. Tee sivuun riittävästi muutoksia, jotta voit kokeilla, miten ne vaikuttavat tuloksiin. Yhden napin tai taustakuvan vaihtaminen ei välttämättä tuo tilastollisesti merkittävää tulosta.

Mittaa laskeutumissivujen konversioprosenttia nähdäksesi, kumpi toimii tehokkaammin.

A/B-testaus
A/B-testaus lopettaa arvailun: anna oikeiden käyttäjien tekemien toimenpiteiden ratkaista, mikä toimii tehokkaasti, ja mikä ei.

Mittaa ja analysoi konversioita

Käytä web-analytiikkaa ja työkaluja, kuten Google Analyticsia, seurataksesi konversioiden suorituskykyä. Analysoi dataa nähdäksesi, missä vaiheissa kävijät jättävät sivuston ja missä he konvertoituvat. Tämä auttaa tunnistamaan heikot kohdat ja mahdollisuudet parantaa konversioita.

Etenkin jos käytät mainontaa ohjaamaan liikennettä sivustollesi, voit varmistaa mittaamisen ansiosta, että saat mainonnasta oikeita konversioita – etkä pelkästään renkaanpotkijoita.

Yhdistämällä konversiodataa mainontatyökaluihin voit opettaa mainostyökalua toimimaan paremmin. Esimerkiksi Google Ads -mainonta osaa koneoppimisen avulla ymmärtää paremmin kävijöitäsi ja konversioita ja löytää sinulle entistä tehokkaammin uusia konversioita.

Yhteenveto

Kävijöiden muuttaminen asiakkaiksi vaatii jatkuvaa huomiota ja optimointia. Käytä näitä vinkkejä pohjana ja kokeile erilaisia taktiikoita ja keinoja nähdäksesi, mitkä toimivat parhaiten juuri sinun verkkosivustollasi. Muista, että konversioiden optimointi on jatkuva prosessi, joka vaatii kärsivällisyyttä ja jatkuvaa seurantaa.

Pitkässä juoksussa se on kuitenkin palkitsevaa. Madallat sen avulla asiakashankintahintaa mikäli käytät mainontaan rahaa. Pelkästään orgaaniseen liikenteeseen tai sosiaalisen median kanaviin nojaavan liiketoiminnan apuna konversio-optimointi auttaa tuottamaan entistä enemmän kauppaa, mikä auttaa liiketoimintaasi kasvamaan.

Jaa kirjoitus: