Luotettava palveluntarjoaja

Luotettava palveluntarjoaja webhotellille tai virtuaalipalvelimelle?

Mikä tekee webhotellinvirtuaalipalvelimen tai kapasiteetin tarjoajasta luotettavan? Yksiselitteistä vastausta ei voi antaa, sillä jokainen asiakas määrittelee luonnollisesti omat kriteerinsä.

Olemme listanneet muutamia kriteereitä minkä perusteella olemme itse toimineet sekä kehittäneet toimintaamme niiden mukaan.

Kokemus ja vastuu

Olemme tarjonneet webhotelli- ja palvelinratkaisuja jo vuodesta 2002 lähtien. Me emme harjoittele asioita asiakkaidemme palveluilla. Tiedämme miten verkkoyhteyksistä, palvelimista, ohjelmistoista ja eri palveluista toteutetaan kokonaisuus joka toimii.

Meihin luottavat niin yksityishenkilöt, start-upit, vanhat kivijalkakauppiaat, julkisen sektorin toimijat kuin suuryrityksetkin. Mahtuu joukkoon toki niin yhdistyksiä kuin yrityksiä laidasta laitaan, niin Suomesta kuin ulkomailta.

Palvelemme heitä jokaista mielellämme ja ylpeinä siitä että olemme heidän luottamuksen arvoisia.

Suositus: tarkista että palveluntarjoaja on toiminut jo pidempään.

Yhtälön on oltava mahdollinen

Reilua palvelua!

Numerot eivät valehtele, sillä niillä ei ole siihen syytä.” sanoo vanha viisaus. Tiedämme että on olemassa palveluntarjoajia jotka lupaavat webhotellin ilmaiseksi tai tarjoavat pientä kuukausi- tai vuosimaksua vastaan ”rajoittamattoman määrän” levytilaa tai siirtokaistaa.

Tämä ei ole mahdollista kuin korkeintaan Mikä-Mikä-Maassa.

Kuvitellaanpa tilanne jossa ahkerasti kuvaava (videoita ja valokuvia) perhe ottaa itsellensä rajoittamattoman levytilan webhotellin ja alkaa säilyttämään siellä perheensä kuva-albumeita. Yhdelle kameran muistikortille mahtuu helpolla 8 gigatavaua kuvia ja isä on viehtynyt erityisesti kameransa sarjakuvaukseen: 4 kuvaa sekunnissa. Näin ollen muistikortti täyttyy sanotaan nyt vaikka kerran päivässä. Ja mikäs siinä: webhotellihan lupasi rajoittamattoman määrän levytilaa, joten mukavahan se on aina päivän päätteeksi siirtää nuo valokuvat turvaan webhotellissa olevaan kuvagalleriaan.

Parin viikon lomalla kuvia kertyykin sitten 8 gigatavua x 14 päivää = 112 gigatavua. Jos perhe muina aikoina tuottaa kuvia vaikkapa keskimäärin gigatavun viikossa ja lomailee vuodessa yhteensä 4 viikkoa voidaan laskea että dataa syntyy vuodessa siis yhteensä noin 272 gigatavua.

Ja jos asiakkaana onkin sitten vaikka perheen sijaan vaikkapa paikallislehti, mainostoimisto, valokuvaaja tms. niin datamäärän kasvu onkin sitten jotain aivan muuta.

Jos hinnaston alapäästä löytyvä 1U:n räkkipalvelin 1 teratavun RAID1 levytilalla maksaa vaikkapa 1400 EUR + alv. ilman mitään suurempia hienouksia (kuten kahdennetut virtalähteet, varmuuskopiointi…) ja yritys myy näitä rajoittamattomia paketteja hintaan 2 EUR/kk + alv., tarkoittaa se sitä että äskeisen esimerkin kaltaisia asiakkaita mahtuu yhdelle palvelimelle noin 4 kpl.

Eli 4 asiakasta jotka tuovat yhteensä kassavirtaa 8 EUR/kk, eli 288 EUR kolmessa vuodessa (palvelinten takuu on yleensä 3 vuotta) täyttävät jo kokonaan 1400 EUR maksavan palvelimen. Tappiota tuli siis 1112 EUR.

Eivätkä kustannukset pelkkään palvelimen hankintahintaan jää. Kustannuksia tulee myös verkkoyhteyksistä, palvelinten ylläpidosta ja varmuuskopioinnista. Nyrkkisääntönä voisi sanoa että levytila on halpaa, mutta varmistaminen maksaa.

Me tarjoamme palvelun jonka hinnoittelu on rehellistä, mutta myös realistista. Silti edullista.

Suositus: ota taskulaskin kouraan ja laske onko palvelun hinnoittelu edes teoriassa mahdollinen. Jos se kuulostaa liian hyvältä ollakseen totta, se todennäköisesti on – liian hyvää ollakseen totta.

Yritys toimii kannattavasti ja luotettavasti

Me olemme suomalainen yritys joka on toiminut vuodesta 2002 lähtien. Lähes jokainen toimintavuotemme on ollut kannattava. Omistajamme ovat suomalaisia henkilöitä, työllistämme Suomessa ja maksamme veromme Suomeen. Tästä osoituksena olemme saaneet Suomalaisen Työn Liitolta Avainlippu-merkin käyttöoikeuden.

Bisnode Finland ja Suomen Asiakastieto ovat luokitelleet meidät AA-AAA-luottoluokkiin vuodesta 2014 lähtien sekä kansainvälinen Dun & Bradstreet korkeimpaan mahdolliseen luottoluokkaan.

Lisäksi voit tarkistaa www.ytj.fi:n verovelkarekisteristä tilanteemme (Y-tunnus: 1778444-6). Suosittelemme itse asiassa että teet sen jokaiselle palveluntarjoajalle jota harkitset.

Kaiken varalta, sillä kannattamaton tai maksunsa laiminlyövä palveluntarjoaja voi kadota koska tahansa, täysin pyytämättä ja yllättäen.

Suositus: tarkista ennen valintaasi onko palveluntarjoajan taustat kunnossa. Yritysten taloustiedot löytyvät helposti esim. googlettamalla yrityksen nimeä yritys.taloussanomat.fi -palvelusta. www.ytj.fi -palvelusta voit tarkistaa yrityksen tilan, ennakkoperintärekisteröinnin voimassaolon ja tiedon verovelasta tai lakisääteisten velvoitteiden laiminlyönnistä.

Verkkotunnukset ovat asiakkaan omaisuutta

Verkkotunnukset (domainit) ovat asiakkaan immateriaaliomaisuutta siinä missä tavaramerkit tai patentit. Me emme rekisteröi asiakkaidemme verkkotunnuksia omiin nimiimme, vaan aina asiakkaan nimiin.

Olemme olleet mukana siirtämässä lukuisien asiakkaiden verkkotunnuksia pois palveluntarjoajilta jotka ovat rekisteröineet verkkotunnuksen omiin nimiinsä. Aina se ei ole onnistunut ja joskus entinen palveluntarjoaja on vaatinut verkkotunnuksesta suolaista hintaa.

SuositusTaloussanomien yritys -palvelusta näet kätevästi myös yrityksen rekisteröimät .fi verkkotunnukset. Jos palveluntarjoajalla on suuri määrä sen omiin nimiin rekisteröityjä verkkotunnuksia, kysy miksi. Miksi palveluntarjoajalla on rekisteröitynä itsellensä vaikkapa parturi-kampaamotoimintaan viittaavia verkkotunnuksia? Tarjoaako se takahuoneessaan tukkamuodin viimeisimpiä virtauksia vai rekisteröikö se asiakkaiden omaisuutta omiin nimiinsä? Miten mahtaa käydä asiakkaan verkkotunnukselle jos asiakas päättää vaihtaa palveluntarjoajaa tai palveluntarjoaja menee konkurssiin?

Luotettava, varmennettu ympäristö

Jokaisella palveluntarjoajalla on käyttökatkoksia. Kysymys on siitä että kuinka paljon ja kauanko ne kestävät.

Palveluntarjoaja joka väittää, että heillä ei ole käyttökatkoja ei ole rehellinen. Käyttökatkot ovat väistämättömiä, sillä palvelimiin ja verkkoihin on pakko asentaa päivityksiä mm. tietoturvasyistä ja jotkin päivitykset aiheuttavat katkoksia.

Me pyrimme suorittamaan rutiiniluoneiset, pakolliset häiriöitä aiheuttavat ylläpitotehtävät ns. huoltoikkunan sisällä. Tämä huoltoikkuna on etukäteen varattu ja ilmoitettu aika jolloin teemme ne toimenpiteet mitkä saattavat aiheuttaa häiriöitä. Huoltoikkuna on jokaisen kuukauden toinen tiistai-keskiviikkoyö klo 00.00-06.00.

Me mittaamme omien palveluidemme käytettävyyttä ja toimivuutta ja julkaisemme niiden tilastot. Täysin julkisesti.

Käytämme tietojen mittaukseen ja palveluiden valvontaan ulkopuolista yritystä, Ruotsalaista Pingdom Ab:tä joka valvoo palveluitamme eri puolelta maailmaa.

Voit tutustua palveluidemme käytettävyystilastoihin osoitteessa https://www.xetnet.fi/asiakaspalvelu/palveluiden-tila/ ja http://stats.xetnet.com

Myös huoltoikkunasta aiheutavat häiriöt näkyvät yo. tilastoissa vaikka voisimme ne suodattaa niistä pois.

Me olemme myös investoineet merkittävästi palveluiden häiriöttömään toimintaan. Webhotelli-, virtuaalipalvelin ja kapasiteettipalvelumme on tuotettu ympäristössä missä kaikki on vähintään kahdennettua. Kaiken varalta.

Suositus: tarkista ilmoittaako palveluntarjoaja palveluidensa käytettävyystilastot. Jos ei, kysy miksi.