Yoast SEO: optimoi sivustosi metatiedot hakukone- ja some-ystävälliseksi

Kuulostaako tutulta: jakaessasi WordPress-verkkosivustosi linkin Facebookissa, jakolinkki näyttää typerältä, otsikko on ties mitä, kuvaksi tuli outo kuva jota et halunnut tai väärä rajaus, sekä kuvaustekstin paikalla lukee jotain täysin typerää kuten:

Tässä on mennyt pieleen monta asiaa:

  • Sivustolta automaattisesti poimittu logo tai kuva ei näy kunnolla
  • Yrityksen etusivun otsikko on ”Tervetuloa!”, joka voisi olla joku järkevämpikin, esim. ”Yritys Oy – Slogan / Lupauksemme / Toimialamme” jne.
  • Kuvaustekstissä on tullut jonkinlaista metatietoa siitä, kuka on luonut sivun ja koska se on julkaistu, joka harvoin kiinnostaa ketään

Ensinnäkin, harva haluaa klikata tuon näköistä linkkiä, koska siitä ei käy ilmi mistä on kyse.

Toiseksi, jos verkkosivustosi näkyy Facebookin lisäksi Googlen hakukonetuloksissa samanlaisilla epämääräisillä otsikoilla ja kuvauksilla, sillä on iso vaikutus sivustosi hakukonenäkyvyyteen. Kukaan ei klikkaa linkkiä, joka ei puhuttele. Jos kukaan ei klikkaa sivustollesi, hakukonenäkyvyytesi polkee paikoillaan eikä Google koskaan nosta sitä ylöspäin.

Onneksi WordPress-sivustoille on saatavilla maksuttomia työkaluja korjaamaan tämä ongelma. Tällaisia ovat mm. Yoast SEO sekä All in One SEO Pack, jotka ovat kummatkin suosittuja ja laajalti käytössä olevia. Keskitymme tässä kirjoituksessa ensimmäisenä mainittuun.

Yoast SEO:n ilmaisversio mahdollistaa hyvin kattavasti metatietojen muokkauksen, kuvien määrittelyn somejakoihin jne.

Käy lataamassa Yoast SEO lisäosa sivustollesi ja aktivoi se. Tämän jälkeen kun siirryt muokkaamaan sivua tai artikkelia, löydät Yoast SEO -lisäosan työkalun:

Kuva: klikkaa ”Edit snippet” nappia ja voit kirjoittaa uuden SEO titlen eli metaotsikon, joka näkyy hakukoneen tuloksissa. Lisäksi voit kirjoittaa ”Meta description” laatikkoon hakukonetta varten sopivan metakuvauksen.

Huom! Google ei aina noudata metakuvaustasi, jos se löytää tiedonhakijaa paremmin koskevan tekstilainauksen sivultasi. Eli metakuvauksen näkyvyyteen hakukonetuloksissa ei voi aina luottaa. Se kannattaa silti tehdä, sillä jos Google ei löydä muuta kuvaustekstiä joka palvelisi tiedonhakijaa paremmin sivusi tai artikkelisi sisällöstä, se tarjoaa tällöin usein kirjoittamasi metakuvauksen.

Slug-kenttää ei kannata vaihtaa tietämättä mitä teet: se vaihtaa sivusi/artikkelisi kestolinkin eli URL-osoitteen. Eli saman osoitteen, minkä voit WordPressin asetuksissa vaihtaa sivun/artikkelin yläreunassa näkyvän otsikon alta kohdasta ”kestolinkki”.

Mikäli vaihdat Slug-kentässä näkyvän nimen tietämättä mitä teet, voit helposti aiheuttaa rikkinäisiä linkkejä sivustollesi koska sivun/artikkelin osoite muuttuu. Jos joka tapauksessa olet varma ja haluat vaihtaa kestolinkin (slug), kannattaa tehdä uudelleenohjaus joka ohjaa kävijän vanhasta osoitteesta uuteen.

Otsikon ja kuvauksen alla olevat oranssit/vihreät/punaiset viivapalkit kertovat ohjeellisesti tekstin pituuden: älä jätä otsikkoa tai kuvausta liian lyhyeksi; ja toisaalta jos palkki menee punaisen väriseksi, silloin se ei mahdu näkymään kokonaisuudesaan Googlen hakukonetuloksissa vaan on liian pitkä eikä näy kokonaan.

Bonusvinkki: käytä otsikossa ja kuvauksessa alaasi sopivia tärkeimpiä avainsanoja, joita käyttäjät hakevat hakukoneissa. Näin ollen ohjaat Googlea tarjoamaan sivustoasi/sivuasi tiedonhakijoille näillä avainsanoilla.

Facebook-jakoihin optimoidut metatiedot

Klikkaa Yoast SEO -työkalun vasemmalta näkyvistä ikoneista keskimmäistä, eli liikennevalo-ikonin alta löytyvää ”some-ikonia” (=jossa on kolme pistettä, viivoilla yhdistettyinä).

Voit nyt räätälöidä Facebook-jakoasi koskien sopivan otsikon, kuvauksen sekä kuvatiedoston. Käytä kuvana 1200×630 resoluution kuvaa, niin varmistat, että logo tai kuvasi ei leikkaudu ikävästi ja näkyy Facebookissa optimaalisessa koossa ja kuvasuhteessa.

Nyt kun olet päivittänyt Googlen ja Facebookin metatiedot, on aika tarkistaa, että tiedot näkyvät ja toimivat oikein. Mikäli olet ottanut käyttöön sivustollasi Googlen verkkovastaavan työkalut (Search Console), voit pyytää palvelussa Googlen robotit kahlaamaan ja päivittämään sivustosi uudet tiedot Google-hakuihin.

Tämän jälkeen Google alkaa tarjoilemaan uusia metatietoja hakukoneen käyttäjille. Mikäli jaksat odottaa, Google tekee tämän tyypillisesti n. viikon sisällä joka tapauksessa automaattisesti, eli Search Consolen käyttö auttaa lähinnä kaikkia teitä hätähousuja.

Facebookia varten on sama tilanne, jos linkkiäsi ei ole aiemmin jaettu Facebookissa. Silloin Facebookille kerrotaan, että sivustollasi on uusi otsikko, kuvausteksti ja kuva jotka pitäisi ladata.

Tällöin pitää tehdä visiitti Facebook Debugger -työkaluun. Debugger-työkalulla annetaan Facebookille käsky vierailla uudestaan sivustollasi hakemassa päivittyneet tiedot. Facebook lataa välimuistiinsa sivustoltasi nämä tiedot eikä käy jokaisen linkin jaon yhteydessä tarkistamassa, ovatko tiedot päivittyneet.

Suuntaa osoitteeseen: https://developers.facebook.com/tools/debug/

Syötä URL-osoite johon haluat Facebookin päivittämään uudet metatiedot ja paina ”Debug” nappia. Nyt näet miltä sivu näyttää nykyisessä muodossaan Facebookin välimuistissa. Paina ”Scrape again” nappia ja Facebook käy hakemassa tiedot uudestaan. Nyt tiedot päivittyvät ja voit tarkistaa miltä linkkisi näyttää esikatselunäkymässä, aivan kuten jos jakaisit sen Facebook-sivullasi tai profiilissasi muille.

Huomio! Debugger toimii ainoastaan uusiin tuleviin julkaisuihin, eli mikäli olet jo jakanut linkkisi Facebookissa ja siinä on väärä kuva tai otsikko, joudut tekemään Facebookissa linkkisi jaon/julkaisun uudestaan sen jälkeen kun olet käyttänyt debuggeria.

Kiinnostuitko WordPressistä? Lue myös kirjoituksemme miten perustat WordPressin omaan verkkotunnukseesi. Mikäli omistat jo WordPress-sivuston ja haluat sille 3-kertaa nopeamman webhotellin palvelintason LSCache-välimuistin avulla, tutustu XetNET Forte webhotelliimme!

Jaa kirjoitus: