7 merkkiä milloin on aika uudistaa verkkosivusto

Verkkosivuston uudistus on välttämätön paha jonka motivaattorina voi toimia brändiuudistus, muuttuneet palvelut/tuotteet joilla lisätä myyntiä ja helpottaa markkinointia, teknologinen kehitys, tai yksinkertaisesti huono asiakaskokemus nykyisellä sivustolla, joka ei tuota yritykselle enää arvoa.

Esittelemme alla 7 tunnusmerkkiä joista tietää, koska on oikea aika päivittää ja uudistaa verkkosivusto.

1. Vanhanaikaisen näköinen

Yksi varma merkki pinnallisesti katsoen on visuaalisesti vanhanaikaisen näköinen sivusto. Vaikka trendit menevät ja tulevat, vanhanaikainen sivusto ei alitajuisesti välitä viestiä modernista yrityksestä ja toiminnasta. Lisäksi jos sivustollasi lukee ”© Yritys Oy Ab 2007” maininta etusivulla, et myöskään anna oikeanlaista viestiä sivustolle eksyneelle siitä, oletko edes toiminnassa enää nyky päivänä.

Lisäksi ajankohtaisuuteen ja sesonkeihin nojaavat, kuten renkaita ja renkaanvaihtoa tarjoavan yrityksen kannattaa valmistautua aina sesonkeihin. Mikäli sivustolla mainostetaan 10 vuotta vanhoja malleja tai talvirenkaita maaliskuussa kesärengassesongin alkaessa, voidaan antaa vääränlainen viesti.

2. Mobiiliystävällisyys

Tälläkin vuosikymmenellä törmää edelleen sivustoihin, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä. Tämä jo itsessään on valtavan suuri motivaattori sillä Google ei pääsääntöisesti näytä hakutuloksissa sivuja, jotka eivät ole mobiiliystävällisiä.

Monella alalla pelkästään mobiiliystävällisyyden avulla on mahdollista lisätä verkkosivuston kävijäliikennettä yli +100 %, sillä yli puolet hauista tehdään mobiililaitteilla. Lisäksi pelkästään sivuston responsiivisuus ei tarkoita automaattisesti mobiiliystävällisyyttä. Mikäli tekstilinkit on sijoitettu liian lähelle toisiaan, voi nakkisormiset sohia ohi oikean linkin ja Google rankaisee tästäkin jonkin verran.

Testaa onko sivustosi mobiiliystävällinen: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Kuva: mobiiliystävällinen sivu skaalaa fontit suuremmaksi mobiililaitteille. Tämäkin kirjoitus näyttäisi todella vaikealta lukea pienemmällä fontilla (kuva esimerkkinä yllä).

3. Tietoturva ja teknologisesti vanhentuneet ratkaisut

Onko verkkosivuston kehittänyt tekijä tai yritys nostanut kytkintä ja kukaan ei ole päivittänyt sivustoa pitkään aikaan? Onko sivustolla vielä toimintoja, jotka käyttävät mm. Flashia? Nyt on korkea aika päivittää. Päivittämättömät sivustot voivat sisältää tietoturva-aukkoja ja houkutella haittakoodia. Google voi tunnistaa haittakoodin ja estää jopa sivuston näkymisen hakutuloksissa eli päivittämätön sivusto voi romahduttaa hakukonenäkyvyyden. Voit testata onko nykyisellä sivustollasi pintapuolisia tietoturvaongelmia mm. Sucurin testillä: https://sitecheck.sucuri.net/

Monilla julkaisuhallintajärjestelmillä kuten WordPressillä saattaa lisäksi syntyä erilaisia vikatilanteita, mikäli jokin osa sivustosta kuten lisäosat eivät toimi päivitysten jälkeen. Yksi syy voi olla PHP-ohjelmointikielen 5.6 versioon tehdyt ratkaisut jotka eivät toimi palvelimen uudemmilla PHP 7.X versioilla.

Onko vanhalla sivustollasi vielä käytössä PHP 5.6? Lue aiheesta lisää kirjoituksestamme PHP 5.6 tuen päättymisestä, mitä se tarkoittaa sivuston tietoturvan näkökulmasta.

4. Sivuston latausnopeus ja hakukonesijoitukset

Sivuston latausnopeudella on merkitystä paitsi käyttäjäkokemuksen kannalta, myös hakukonesijoitusten suhteen. Kukaan ei halua odottaa pitkään sivuston latautumista.

Nyrkkisääntönä kannattaa muistaa, ettei myöskään Google tyypillisesti nosta mielellään ylös sellaisia sivustoja, joiden latausaika on pitkä ja tiedonhakija ei hakutuloksista klikattuaan halua odottaa montaa sekuntia sivun latautumista. Se ei yksinkertaisesti ole hyvää asiakaskokemusta.

Lue myös vinkkimme: Optimoi kuvat verkkosivuille: nopeuta sivujen latausaikoja 50-80%

5. Toimimattomuus, ajanmukaisuus

Oletko testannut, että kaikki sivustollasi toimii edelleen oikein eli vahingossa poistamasi sivu on jäänyt edelleen valikkoon/muihin sisältöihin ja käyttäjälle tulee klikatessa 404-virhe ettei sivua löydy?

Muita toimintoja kannattaa myös testata määräajoin ellei niiden testauksesta vastaa toinen taho. Esimerkiksi lähettävätkö lomaketyökalut oikein viestit perille, onko somejako-napeissa käytöstä poistuneita palveluita kuten Google+? Tai kenties Google Maps eli Kartat, joka vaatii nykyään API-rajapinnan käyttäjältään, minkä takia monella vanhalla sivustolla on tämän näköinen Google Mapsin upotusviesti:

Näiden lisäksi on hyvä aika tarkistaa että sivustollasi on rekisteri-/tietosuojaseloste GDPR-aikakaudella myös helposti saatavilla, etenkin mikäli sivustosi kautta voi tallentaa käyttäjän henkilötietoja. Tällaisia ovat mm. lomakkeet, ladattavat liidimagneetit, chat-palvelut sekä erilaiset seurantaevästeet.

6. Huono käyttäjäkokemus

Verkkosivustot eivät koskaan ole valmiit, on hyvä ja armelias ajattelutapa. Siksi niitä tulisi jatkuvasti kehittää ja mieluusti hyvää asiakas- eli käyttäjäkokemusta tukien. Jos tavoitteenasi on saada laadukkaita yhteydenottoja verkkosivustosi kautta, kannattaa tutustua mitkä ovat mahdollisia kynnyksiä ja ongelmakohtia edellä mainittujen merkkien lisäksi. Moneen ongelmaan voi löytää syyn nykyisestä analytiikasta, mutta osaa varten pitää tutkia pintaa syvemmältä mm. heatmap-lämpökarttoja käyttäen, jolla nähdään miten pitkälle sivuja selataan ja missä kohtaa käyttäjän osoitin/sormi klikkailee sivulla.

Tämä voi paljastaa erilaisia ongelmia kuten sen, että sivustollasi on lukuisia alasivuja joihin kävijä ei eksy vaikeiden valikkojesi kautta. Kun katsot analytiikasta, että keskimäärin kävijä käy 1,5 sivulla ja sinulla erilaisia sivuja on 38 kappaletta, voit olla varma, ettei keskimääräinen kävijä katso kaikkia sivuja läpi. Tällöin on hyvä parantaa käyttäjän kokemusta ja miettiä, onko alasivuja jopa liikaa – etenkin jos sisältöjä monella alasivulla on todella vähän. Erityisesti mobiilikäyttäjälle jokainen pakotettu klikki, linkki tai nappi on syy kääntyä pois. Hyvän käyttäjäkokemuksen näkökulmasta on hyvä miettiä ”mobile first” henkisesti sivun sisältö mobiilikäyttäjiä ajatellen. Näin syntyy kuvia jotka eivät sisällä liian pientä tekstiä jota mobiilikäyttäjät eivät pysty lukemaan.

Käyttäjäkokemus edellä ohjatun uudistuksen myötä on hyvä idea miettiä sisältöjä siltä kantilta miten voit palvella tiedonhakijaa paremmin, ettet vain siirrä vanhoja sisältöjä uudelle sivustolle ja toivo, että uusi korea ulkoasu riittäisi parantamaan tilannetta.

7. Webhotelli ei vastaa suorituskyvyn vaatimuksia

Syynä verkkosivuston uudistuksen epäonnistumisessa saattaa olla myös väärin valittu webhotelli. Yksi tärkein ja merkittävin syy miksi meille siirtyy asiakkaita muilta, on joidenkin kilpailijoidemme tapa ylibuukata webhotelli-palvelimensa. Tämän takia verkkosivustot palvelimella toimivat hitaasti liiallisen kuormituksen alla tai palvelin voi tarjota jopa 503 virheilmoituksen, ettei sivusto toimi väliaikaisesti.

Tähän usein törmätään verkkosivuston uudistamisen yhteydessä eli vanha kevyempi sivusto on saattanut toimia samassa webhotellissa kohtuullisesti mutta uusi sivusto onkin todella hidas. Syynä saattaa olla julkaisuhallintajärjestelmän kasvaneet suorituskykyvaatimukset tai sivuston kompleksisuus.

Vaikka tämä ei ole varsinaisesti syy uudistaa verkkosivustoa vaan sen sijaan uudistusta kaipaakin webhotelli, kannattaakin webhotellialusta valita tarkoin ja sen harkintaan ja vaihtoehtoihin kannattaa uhrata muutama ajatus etenkin kun webhotellien hinnat ovat laskeneet vuosien aikana. Ellet ole varma minkä webhotellin valitsisi, tutustu webhotelliemme vertailuun.

Olemme kirjoittaneet oppaan webhotellin vaihtoon liittyen (lataa se painamalla tästä), sillä operaatio ei ole yhtä helppo kuin matkapuhelinoperaattorin vaihto. Olemme totta kai aina apuna webhotellin vaihtoon liittyen eli autamme sivustojen ja sähköpostien siirroissa.

Jaa kirjoitus:

Chatbot