7 syytä ottaa Google Analytics käyttöön

Google Analytics on verkkosivuston kävijäseurantaan erikoistunut työkalu, joka tarjoaa tietoja verkkosivustosi kävijöistä ja liiketoiminnan kannalta tärkeistä havainnoista. Nettisivujen ylläpitäjälle Google Analytics on yksi tärkeimmistä työkaluista, jota voi käyttää sekä nettisivujen analysointiin että optimointiin. Yrittäjälle ja liiketoiminnan johdolle se on työkalu, jolla mitataan mainonnan ja markkinointitoimenpiteiden tehokkuutta sekä seurataan avainlukuja kuten myynnin, yhteydenottojen tai liidien kehitystä.

Ja mikä parasta: se on ilmainen, helppo asentaa ja tarjoaa valtavan määrän dataa, jonka avulla pystyt kehittämään nettisivujasi haluamaasi suuntaan. Alla esittelemme seitsemän syytä miksi Google Analytics kannattaa ottaa käyttöön.

1. Aseta ja seuraa tavoitteita

Useimmiten nettisivuilla on jonkinlainen tavoite: tarjouspyyntö tai yhteydenotto asiakkaalta, uutiskirjeen tilaus tai verkkokaupassa ostotapahtuma. Google Analyticsin avulla pystyt asettamaan ”tavoitteita” sekä tunnistamaan kampanjat ja kanavat, joiden kautta saat konversiota.

Yksinkertainen tavoite: sivustollasi on yhteydenottolomake joka ohjaa lomakkeen täyttäjän yritys.fi/kiitos/ sivulle. Merkitse ”kiitos”-sivu Google Analyticsiin tavoitteeksi ja voit sen jälkeen arvioida minkä kanavan kautta kävijät saapuvat verkkosivustollesi, jotka ottavat yhteyttä. Tästä on erityisesti hyötyä kun teet hakukonemainontaa ja sosiaalisen median mainontaa ja haluat arvioida, mikä kanava toimii tehokkaimmin asiakashankinnassasi.

Kuva: tavoitteita seuraamalla voit seurata, paljonko sivustosi tuottaa liidejä/kauppaa/yhteydenottoja. Tässä esimerkkikuvassa mitataan sivuston liidejä Konversiot -> Tavoitteet -sivulla.

2. Opi, että mitä kautta ihmiset löytävät sivustosi

Kaikki verkkosivukävijät eivät ole samanarvoisia. Googlen orgaaninen näkyvyys eli maksuton näkyvyys hakukonetuloksissa on tyypillisesti laadukkaampaa liikennettä, kuin maksullisella mainonnalla saavutettu.

Tiedätkö mistä ihmiset tulevat verkkosivustollesi? Hankinta-kohdasta näet mm. tulevatko käyttäjät nettisivuillesi sosiaalisen median, hakukoneen, mainosten tai jonkin muun kautta. Tätä kautta saat ymmärryksen, että mikä toimii ja mihin kannattaa enemmän panostaa. Integroimalla Google Analytics -tiliisi Search Console -toiminnon näet jopa millä avainsanoilla nettisivuillesi päädytään.

Kuva: Hankinta -> Yleiskatsaus sivulla nähdään, mistä kanavista kävijäliikenne koostuu. Yllä mainitut englanninkieliset termit vapaasti suomennettuina: Paid Search = maksettu hakukonemainonta (Google Ads), Organic Search = orgaaninen (maksuton) hakukonenäkyvyys, Social = sosiaalisen median verkostot (Facebook, Instagram.. myös mainonta), Direct = Suora liikenne, Display = Google Ads Display-verkoston mainokset, Referral = viittausliikenne (linkki toiselta sivustolta sivustollesi), Email = sähköpostimarkkinointi.

3. Tunne asiakkaasi

Nettisivusi saattavat toimia tietyillä demografeilla paremmin. Tiedätkö, onko verkkokauppasi asiakas esimerkiksi mies vai nainen ja minkä ikäinen? Yleisö-kohdasta näet demografiset tiedot ikää ja sukupuolta myöten, että minkälaisia ihmisiä nettisivuillasi vierailee. Tätä kautta voit tunnistaa kohdeyleisösi ja kaikkein arvokkaimmat vierailijasi, joihin tahdot panostaa esimerkiksi sosiaalisen median kautta mainonnassa.

Yleisö -> Demografiset tiedot

4. Paranna käyttäjäkokemusta

Yleisö-kohdasta pääset myös näkemään, minkälaisilla päätelaitteilla kävijät vierailevat nettisivustollasi. Jos valtaosa yleisöstäsi käyttää mobiililaitteita, niin sinulla on parasta olla mobiiliystävälliset sivut. Jos mobiilikäyttäjät viettävät keskimäärin vähemmän aikaa sivustollasi ja heitä on enemmistö: tiedät, että jokin on pielessä.

Tätä kautta voit myös vertailla millä päätelaitteella saat haluttuja tuloksia ja paikantaa kehityskohteet.

Yleisö -> Teknologia/Mobiili

5. Tiedä, mitä vierailijat tekevät

Kohdassa kaksi selvitetään mistä kävijät tulevat, mutta haluatko tietää mitä he sivustollasi tekevät? Käyttäytyminen-kohdasta näet, että mikä sivu/linkki houkuttelee eniten kävijöitä, millä muilla sivuilla he vierailevat ja kuinka kauan he viettävät nettisivuillasi. Kävijän kulku -kohta visualisoi graafisesti, miltä sivuilta he päätyvät eteenpäin millekin sivulle.

Tästä on apua sivuston kehittämisessä, mikäli käytät mainontaa ja ohjaat kävijöitä verkkosivustosi etusivulle tai tuote-/palvelusivulle ja haluat tietää, mihin kävijät kulkevat sivuille saavuttuaan.

Käyttäytyminen -> Kävijän kulku

6. Tunnista suosituin sisältösi

Sivustoilla on tapana, että jokin sivu tai sisältö kerää enemmän vierailijoita kuin muut. On myös sisältöjä, jotka pitävät vierailijan kauemmin sivustolla ja jotka saavuttavat enemmän haluttuja tuloksia/tavoitteita.

Jos sinulla on sisältöjä kuten tuotesivut tai blogisi vinkit, jotka houkuttelevat paljon kävijöitä hakukoneesta tai linkityksenä keskustelufoorumeilta, tai jonka konversioprosentti on suuri, Google Analytics auttaa sinua tunnistamaan sen. Data toimii myös toisinpäin: sivut, jotka eivät saa aikaan haluttuja tuloksia, ovat selkeitä kehityskohteita.

Kuva: Käyttäytyminen -> Sivuston sisältö -> Aloitussivut -näkymässä on hakukenttään (oik. yläreuna) syötetty hakusanaksi “blog”, eli työkalu näyttää ainoastaan /blog/ sisällöt ja niiden kävijämäärät. Kuvan esimerkkisivustollamme yksi bloggaus on noussut yli muiden.

7. Se on ilmainen ja suosituin

Google Analytics on ilmainen ja helppo, mutta se ei tarkoita, että kyseessä olisi huono työkalu. Päinvastoin se on suosituin työkalu ja miltei jopa alan standardi. Asentaminen on helppoa: lisäät vain lyhyen koodinpätkän sivuillesi. WordPress-sivustoilla monessa valmisteemassa on paikka <head> osiossa tämän tyyppisille koodeille, mutta on olemassa lisäosia, joiden kautta koodin lisääminen onnistuu helposti. Verkkokauppoihin on verkkokauppa-alustasta riippuen olemassa myös omat ohjeistukset, joilla Google Analyticsistä käsin voidaan seurata verkkokaupan kehitystä ja kävijäliikennettä.

Vaikka et heti tarvitsisi analytiikan tarjoamaa dataa, kannattaa se silti asentaa. Siitä on apua kun seuraavan kerran ryhdyt kehittämään sivustoasi tai teet kokonaisen sivustouudistuksen.

Lisävinkki: Matomo on paras vaihtoehto Google Analyticsille

Mikäli et halua, että Google tietää kaiken sivustosi liikenteestä niin hyviä uutisia: vaihtoehtoja löytyy. Yksi suosituimmista vaihtoehdoista on Matomo (ent. Piwik), joka perustuu avoimeen lähdekoodiin ja tukee internetin yksityisyyttä.

Voit asentaa Matomon omaan kansioon webhotelliisi ja kerätä verkkosivukävijöiden tiedot omaan tietokantaan, jolloin varmistut, etteivät tiedot valu ulkomaille tai mainonnan käyttötarkoituksiin. Matomo ei myöskään aiheuta haasteita analytiikkadatan keräämisessä Safari-käyttäjiltä, koska analytiikkadata kerätään samalle palvelimelle. Tämä koskee Safari-käyttäjiä joilla ITP 2.0 (Intelligent Tracking Prevention) saattaa aiheuttaa haasteita mm. Google Analyticsin ja Google Ads -mainontatyökalun keskenään välittämässä datassa, joka vääristää konversioita ellei asetukset ole kunnossa. Safarin ITP 2.0 aiheesta lisää: https://www.impression.co.uk/blog/12082/safari-itp-2-0-what-is-it-and-are-you-ready-for-it/

emjr on Emailemjr on Facebookemjr on Linkedinemjr on Twitter
emjr
Toimitusjohtaja at XetNET / Xetpoint Oy
Xetpoint Oy:n perustaja ja yrittäjä. Bisneshenkinen nörtti henkeen ja vereen joka rentoutuu(?) keskeneräisen taloprojektin kanssa.