Google My Business -profiili parantaa yrityksesi näkyvyyttä

Ei ole kysymystäkään siitä mikä hakukonepalvelu on verkon suosituin. Google on niin dominoiva, että yli 90% kaikista verkkohauista tehdään Googlen palveluiden kautta. Jotta yrityksesi verkkonäkyvyyden voi maksimoida, kannattaa erityisesti panostaa Google-näkyvyyteen.

Google My Business -yritystietojen profiili on ilmainen palvelu, jonka avulla määrität yrityksesi ulkoasun ja näkyvyyden sekä Googlen hakukoneessa että karttapalvelussa (Google Maps). Voit nostattaa mahdollisuuksiasi näkyä palveluihin tai tuotteisiin liittyvissä verkkohauissa, karttahauissa sekä auttaa potentiaalisia asiakkaita palveluidesi pariin helpommin.

Joillekin yrityksille Google My Business -profiili voi olla elintärkeä, kuten paikallisia palveluita tarjoavat ravintolat, kampaamot ja kivijalkakaupat. Ilmaisena palveluna se on vaivaton ja kustannustehokas tapa parantaa yrityksesi verkkonäkyvyyttä.

Kuva yllä: tältä My Business -profiili näyttää tietokoneen näkymässä. Alla sama mobiililaitteen näkymässä:

Yrityksesi käyntikortti verkossa

Profiilin luoneiden yritystiedot näkyvät tietokoneilla hakutulosten oikeassa reunassa ja mobiilissa heti hakutulosten yläpuolella. Profiili on kuin käyntikorttisi, johon voit lisätä logosi ja yrityksesi perustiedot: sijaintisi, aukioloaikasi, verkkosivujesi osoitteen ja puhelinnumerosi.

Ennen ostopäätöstä asiakkaat käyttävät Google-hakua saadakseen tietoja yrityksestäsi. Profiili antaa esimerkiksi mobiilikäyttäjälle helpot pikanapit, joilla voi soittaa yritykseen, navigoida autolla paikalle Google Mapsin avulla tai siirtyäkseen verkkosivustolle. Lisäksi yrityksen julkiset arvostelut tuovat uskottavuutta hyvästä palvelusta.

Sijainnilla on merkitystä

Paikallisia palveluita tarjoavat yritykset saavat itsensä näkyville Google Mapsiin arvosteluiden kera. Esimerkiksi ravintolalle on apua, että potentiaalisen asiakkaan etsiessä lähialueen ravintoloita karttapalvelun kautta, ravintolasi myös näkyy siellä. Karttaan tulevaa symbolia klikkaamalla asiakas pääsee ripeästi selaamaan yrityksesi tietoja, selaamaan lounaslistaa verkkosivustollasi tai katsomaan arvosteluita harkintavaiheessa, mihin iltaa kannattaa lähteä viettämään.

Maantieteellinen sijainti on myös tärkeä Googlen hakukoneessa näkymisen kannalta. Etsiessään palvelua tai tuotetta Google ehdottaa kolmea lähialueen yritystä ja näyttää niiden sijainnin kartalla. Paikallista palvelua etsivä asiakas pystyy näin löytämään yrityksesi ja vielä Google Mapsin avulla löytämään paikan päälle. Tyypillisesti arvosteluiden määrä ja keskiarvo vaikuttaa näytettäviin tuloksiin.

Kuva: Oletko joskus hakenut palveluita paikkakunnaltasi Googlella? Kaikki yllä olevat tulokset ovat Google My Business -profiilien tietoja, jotka Google näyttää sijoitettuina kartalle.

Arvostelut parantavat verkkonäkyvyyttäsi

Profiilin myötä asiakkaat voivat käydä kirjoittamassa arvosteluita yrityksestäsi. Arvosteluita ei voi poistaa, mutta negatiivisiin arvosteluihin voi vastata, mikä luo kuvan asiakaspalveluun panostavasta ja asiakkaiden huolia kuuntelevasta yrityksestä. Positiiviset arvostelut taas herättävät luottamusta ja houkuttelevat asiakkaita hyvän palvelun perään.

Molemmat kuitenkin vaikuttavat näkyvyyteesi profiilien keskuudessa. Googlen algoritmi on monimutkainen ja siihen vaikuttavat muun muassa käyttäjän aiempi verkkokäyttäytyminen ja maantieteellinen sijainti. Siihen vaikuttaa myös positiiviset arvostelut sekä arvosteluihin vastaaminen. Hyvällä, aktiivisella asiakaspalvelulla ja toiminnan läpinäkyvyydellä voi siis vaikuttaa positiivisesti omaan verkkonäkyvyyteesi.

Kivijalkaliikkeiden lisäksi verkkokaupat voivat hyödyntää arvosteluita. Pyytämällä asiakkailta arvosteluita, jokainen joka etsii yritystäsi nimellä, löytää arvostelusi ja voi vakuuttua verkkokauppasi toiminnasta.

Julkaise tarjous, tapahtuma tai bloggaus

Yrityksesi logon lisäksi voit lisätä haluamasi kuvia, jotka näkyvät profiilissasi. Esimerkiksi ravintolat voivat lisätä kuvia sisätiloista ja ruoka-annoksista, jotka potentiaalinen asiakas voi nähdä jo hakuvaiheessa.

Kuvien lisäksi voit luoda postauksia, joilla voit mainostaa tarjouksia tai jakaa ajankohtaisia kuulumisia. Postaus sopii esimerkiksi uuden blogitekstin, tarjouskampanjan, tuotteen tai palvelun esiin nostamiseksi. Voit lisätä kuvan, tekstiä tai luoda tapahtumalle ajan haluamasi mukaan. Postaukset näkyvät vain määrätyn ajan, eli niitä pitää aktiivisesti julkaista, mikäli niistä haluaa parhaan hyödyn.

Jos Google My Business -profiiliasi katsotaan useasti, niin postauksissa kannattaa olla aktiivinen ja jakaa ajankohtaisia kuulumisia asiakkaillesi.

Kuinka moni katsoi, kuinka moni klikkasi? Hyödyllistä dataa ja raportteja

Google My Business -tili tarjoaa tilastoja, jotka näyttävät kuinka usein yrityksesi tietoja on katseltu ja haettu. Raportit antavat hyödyllistä tietoa siitä, löydetäänkö yrityksesi sen varsinaisella nimellä vai jollain tietyllä hakusanalla.

Kuva: Haetaanko yritystäsi Google-haussa vai kartoissa enemmän? Se selviää My Business tilin tilastoista.

Kuva: Onko My Business -tilistäsi ollut mitään hyötyä? Tilastoista näet, kuinka moni klikkasi sen kautta verkkosivustollesi, käynnisti navigoinnin tai soitti suoraan yritykseesi.

Raporteista saa paljon muutakin hyödyllistä tietoa, kuten että milloin palveluita etsitään, mitä profiilitoimintoa käyttäjät käyttävät ja missä päin fyysisesti sijaitsevat. Näet myös klikkaavatko asiakkaat soita-nappia tai ajo-ohjeita. Saat selville lisäksi etsitäänkö palveluasi myös johonkin tiettyyn kellonaikaan, jolloin et ole auki? Kaikki tämä data auttaa sinua parantamaan palveluasi vielä enemmän.

Tutustu ja rekisteröidy ilmaiseksi palveluun: https://www.google.com/intl/fi_fi/business/

emjr on Emailemjr on Facebookemjr on Linkedinemjr on Twitter
emjr
Toimitusjohtaja at XetNET / Xetpoint Oy
Xetpoint Oy:n perustaja ja yrittäjä. Bisneshenkinen nörtti henkeen ja vereen joka rentoutuu(?) keskeneräisen taloprojektin kanssa.