Verkkokauppa WooCommerce avulla – mitä pitää tietää?

Verkkokaupan perustaminen WordPress-julkaisuhallintajärjestelmään saatavilla olevan maksuttoman WooCommerce-lisäosan avulla onnistuu hyvin edullisesti ja verrattain pienellä vaivalla. Tekemistä kuitenkin riittää, mutta missä kannattaa pihistää ja missä kohtaa panostaa? Minkälaiseen käyttöön WooCommerce soveltuu ja kenen kannattaisi harkita verkkokaupan perustamista sen avulla? Taklaamme näihin kysymyksiin tässä kirjoituksessa.

WordPress sekä WooCommerce itsessään ovat maksuttomia, mutta erilaisiin teemoihin tai maksutapavaihtoehtoja tarjoaviin lisäosiin saattaa kulua hieman euroja.

Ulkoasu – valitse teema tai sivurakentaja

Ulkoasusta ei välttämättä joudu maksamaan mitään, jos turvaudutaan ilmaisiin vaihtoehtoihin. Ilmaisen teeman avulla syntyy verrattain kevyt ja siisti verkkokauppa, joka kattaa perustarpeet. Kovin paljoa muokkausmahdollisuuksia ilmaisvaihtoehdoissa ei aina ole, eli teeman päivitys saattaa tulla eteen nälän tai tarpeiden kasvaessa.

Maksullinen teema saattaa houkuttaa monipuolisten ominaisuuksien takia ja taidoista riippuen, voi teemaa ja ulkoasua muokata verrattain helposti valmiiden vaihtoehtojen avulla. Siirtyminen myöhemmin maksulliseen teemaan voi olla haastava päivitys tehdä lennossa, eli sen takia teeman valintaan kannattaa uhrata hetki aikaa.

Maksullista teemaa etsivän kannattaa tutustua WooCommercelle optimoituihin ratkaisuihin, joissa tyypillisesti on paljon räätälöitävää joihin voi itse vaikuttaa, kuten typografia, värit, sivujen rakenteet jne.

Mielenkiintoinen vaihtoehto on ns. site builder -teema (kuten Elementor, Beaver Builder tai Divi). Tällaisen avulla rakennat sivuston ulkoasun tyhjältä pöydältä, tai hyödynnät valmiita sivurakentajaan sopivia valmisteemoja, jotka muokkaat omaan brändiisi sopivaksi.

Esimerkiksi Divi 4.0 versiossaan tukee WooCommercen tuotesivujen ja kategoria-sivujen muokkaamisen, eli kustomointimahdollisuuksia on runsaasti. Opettelun kynnys saattaa olla silti aika korkea, jos lähtökohtaisesti ymmärrys ulkoasun muutoksista on matala eikä aikaa muokkailuun halua käyttää liikaa.

Maksutapavaihtoehdot

Tarjoatko ostettavia tuotteita/palveluita pelkästään suomalaisille vai myytkö kansainvälisesti? Maksutapavaihtoehtoja ei voi olla liikaa: joku suosii nettipankkia, joku haluaa maksaa luottokortilla, joku taas haluaa laskun kotiinsa ja maksaa sen myöhemmin.

Suosittuja maksutapavaihtoehtoja tarjoavia yrityksiä ovat mm. Checkout, Bambora, Paytrail ja Klarna. Näihin on tarjolla vaihtelevasti joko ilmaisia tai ulkopuolisten kehittäjien maksullisia lisäosia, joiden avulla maksutapavaihtoehdot kytketään käyttöön verkkokaupan kassalla.

Suomessa asiakkaat maksavat hyvin eri tavalla kuin esimerkiksi Ruotsissa. Suomessa moni maksaa nettipankilla kun taas Ruotsissa valtaväestö ostaa verkkokaupasta laskulla. Ruotsalainen Klarna on tuonut lasku- ja osamaksukäytäntöä kovalla vauhdilla myös Suomeen ja ostokäyttäytyminen on hiljalleen muuttumassa myös meillä.

Ulkomaiset asiakkaat saattavat arvostaa kovastikin Paypal-maksutapavaihtoehtoa sen tarjoaman lisävarmuuden vuoksi. Tästä on hyötyä silloin kun verkkokauppasi ei ole vielä tunnettu ja asiakas hyötyy maksutapavälittäjän tarjoamasta lisäturvasta. Yksi Paypal-maksutavan kilpailija kansainvälisillä markkinoilla on Stripe, jota kannattaa harkita.

Tyypillisesti edellä mainittuissa maksutapavaihtoehdoissa on erilaiset hinnoittelut, jotka perustuvat kuukausi-, transaktio- ja provisiopohjaisiin malleihin. Edullisimmat vaihtoehdot ovat kuukausimaksuttomia, joissa transaktiopohjaiset kulut ovat korkeampia. Voi olla hyvä idea ensin lähteä liikkeelle jopa kuukausimaksuttomalla vaihtoehdolla jos sellainen on tarjolla ja päivittää laajempaan pakettiin, mikäli provisioiden osuus kasvaa merkittävästi.

Toimitustapavaihtoehdot

Mikäli myyt fyysisiä tuotteita, jotka toimitetaan asiakkaalle, ja verkkokauppasi volyymi on runsasta, kannattaa toimitustapavaihtoehdoissa tutustua ratkaisuihin, jotka automatisoivat tilauskäsittelyn. Tällaiset ratkaisut siirtävät tilauksen toimitustiedot automaattisesti logistiikkayrityksen järjestelmään ja voit tulostaa yhdellä napin painalluksella pakettikortin tarra-arkille.

Ilman tällaisia ratkaisuja voit tehdä manuaalisesti käsin jokaisen lähetyksen eli kannattaa jossain vaiheessa myös laskea omalle työlle hinta, jos työtehtävät ovat toistuvia ja vievät aikaa.

Esimerkiksi Posti tarjoaa WooCommercen käyttöön oman sopimuksen ja rajapinnan, jonka voit ottaa käyttöön lisäosalla verkkokauppaasi. Tällöin asiakas voi valita kassalla haluaako hän toimituksen kirjeenä, pakettina vai noutona pakettiautomaatista. Palvelussa on kirjoitushetkellä kuukausimaksu ja lisäosa on maksullinen, kolmannen osapuolen tarjoama ratkaisu.

Mielenkiintoisen vaihtoehdon tarjoaa suomalainen Pakettikauppa, jolla ilman avausmaksua ja kuukausimaksuja saa käyttöönsä yhden sopimuksen ja rajapinnan kautta Postin lisäksi myös muut vaihtoehdot kuten Matkahuollon.

Tällaiset ratkaisut tarjoavat valmiin tulostettavan pakettikortin PDF:nä, jonka voit tulostaa esimerkiksi A5-kokoiselle tarra-arkille. Tilausten toimitustietojen käsittely nopeutuu merkittävästi.

Muut asetukset, tuotteiden lisäys ja markkinointi

Verkkokaupan perustamiseen sisältyy lisäksi muutamia työvaiheita, joissa määritellään WooCommercen asetuksissa mm. toimitusluokat tuotteille, hinnat toimitusluokille ja -tavoille, lisäksi määritellään halutessaan maakohtaiset tai postinumerokohtaiset hinnoittelut, arvonlisäverojen luokat jne.

Näiden jälkeen voit lisätä tuotteita kauppaasi, määritellä tuotteille ominaisuudet (vaatteille esimerkiksi koot tai värit), hinnat, tuotekuvauksen, kuvat ym. ja pian kauppasi on valmis. Mitä enemmän kustomoitavia ominaisuuksia tarvitset verkkokauppaasi, sitä useammin joudut turvautumaan erilaisiin WooCommercen lisäosiin, sillä runko tarjoaa ratkaisut hyvin perustarpeille. Kaikesta muusta saakin maksaa.

Vauhdittaaksesi kauppasi julkaisua, voit maksuttomalla Facebookin lisäosalla yhdistää verkkokauppasi Facebook-sivuillesi, jolloin voit merkitä kuviisi Facebookissa ja Instagramissa verkkokauppasi tuotteita. Tämän lisäksi tuotteiden mainostaminen aiemmin verkkokaupassasi käyneille kävijöille onnistuu Facebookin pikselikoodin ja tuoteluettelon avulla.

Lisäksi jos verkkokauppaan halutaan perustaa blogi, se löytyy sisäänrakennettuna WordPressissä.

Turvallisuus huomioiden on selvää, että verkkokaupassa pitää olla turvallisesti HTTPS/SSL-suojaus toiminnassa. Tähän riittää usein webhotellitarjoajan maksuton Let’s Encrypt, joka XetNETin webhotelli-vaihtoehdoissa sisältyy maksutta palveluun.

Nopeus tarkoittaa enemmän konversioita: valitse oikea alusta

Verkkokaupan voi rakentaa edulliseen perus-webhotelliin, mutta kannattaa muistaa kaupan suorituskyvyn ja nopeuden vaikutus konversioon: asiakas ei odota sivujen latautumista vaan vie rahansa verkkokauppaan, joka toimii nopeasti. Googlen mukaan 53 % mobiilikäyttäjistä poistuvat sivustolta, jos sivun lataus kestää yli 3 sekuntia.

WooCommerce-verkkokauppa teettää palvelimella enemmän tietokantakyselyitä kuin normaali WordPress-sivusto ilman verkkokauppaa, jolloin alustaksi kannattaa valita tehokkaampi ja suorituskykyisempi vaihtoehto. Tällaisia ovat mm.:

  • WordPress Webhotelli Forte, jossa suorituskykyä lisää mahdollisuus valita enemmän CPU-tehoa ja muistia. Yhdessä palvelintason välimuistin kanssa suorituskyky paranee 3-kertaiseksi verrattuna perinteiseen webhotelliin.
  • Docker on erinomainen alusta WooCommerce-verkkokaupalle, sillä Docker-arkkitehtuurin huima suorituskyky nostaa verkkokaupan nopeuden uudelle tasolle. Yhdessä RAM-muistiin perustuvan Redis-välimuistin kanssa Docker on huippunopea vaihtoehto WooCommerce-alustaksi. Dockerin skaalautuvuus ratkaisee myös tulevaisuudessa verkkokaupan kasvun tarpeet. Voit esimerkiksi määritellä tietokannalle suorituskykyisemmän säiliön kuin itse tiedostoille, jos verkkokauppasi vaatii enemmän tietokannan näkökulmasta.

Suorituskyky ei vaikuta pelkästään vain käyttäjän kokemukseen, mutta myös hakukonenäkyvyyteen: Google suosii hakukonetuloksissaan verkkosivustoja ja -kauppoja, jotka toimivat nopeasti ja tarjoavat hyvän asiakaskokemuksen.

Muita vaihtoehtoja verkkokauppa-alustoiksi

WordPress WooCommerce on yksi suosittu ja helppo tapa perustaa verkkokauppa. Toinen mielenkiintoinen vaihtoehto on Magento 2, joka soveltuu erityisesti keskisuurille ja suurille kaupoille.

Magento tarjoaa paljon valmiita ominaisuuksia verkkokaupan perustamiseen ja kehittämiseen. Oppimiskynnys saattaa olla korkeampi kuin WooCommercessa, sillä Magento on aavistuksen enemmän kehittäjille suunnattu ja vaatii enemmän perustuntemusta.

Onneksi Magento 2 -kehittäjiä Suomessa on lukuisia, mikäli verkkokauppaan halutaan ominaisuuksia, joita ei vielä valmiina ole saatavilla ja vaativat räätälöintiä.

Katso myös:

emjr on Emailemjr on Facebookemjr on Linkedinemjr on Twitter
emjr
Toimitusjohtaja at XetNET / Xetpoint Oy
Xetpoint Oy:n perustaja ja yrittäjä. Bisneshenkinen nörtti henkeen ja vereen joka rentoutuu(?) keskeneräisen taloprojektin kanssa.