MailChimp on suosittu ilmainen sähköpostimarkkinoinnin työkalu
Sähköpostimarkkinointiin on erilaisia työkaluja ja ohjelmia, joiden avulla on kustannustehokasta viestiä ja sitouttaa asiakkaat ja muut sidosryhmät toimintaasi. Seuraavan kerran kun mietit, että pitäisi lähettää asiakkaillesi tiedote tai kertoa ilouutisia uusista työntekijöistä ja kasvusta, tuotteista tai ohjelmistouutuuksista, sähköpostia parempaa työkalua saa etsiä.
Samaan aikaan kun muut kanavat kuten Facebook vähentävät yritysten orgaanista (maksutonta) näkyvyyttä, sähköposti on tänäkin päivänä tehokas keino saada viesti perille helposti ja nopeasti.
MailChimp on yksi suosituimmista sähköpostimarkkinoinnin työkaluista. Eikä ihmekään. Se tarjoaa ilmaiseksi ominaisuuksia, joilla moni pääsee hyvin alkuun. Sähköpostilistan koko ilmaisversiossa voi olla maksimissaan 2 000 sähköpostiosoitteen pituinen, jolle voit lähettää kuukaudessa korkeintaan yhteensä 12 000 viestiä.
Lisäksi premium-tason ominaisuudet kuten A/B-testaus sekä sähköpostiautomaatiot, kummatkin ilman lisämaksua, ovat houkuttelevia keinoja aloittaa sähköpostiviestintä ja -markkinointi MailChimpissä.
Muista autentikoida verkkotunnuksesi sähköpostimarkkinointi-työkalun asetuksissa
Oletusasetuksilla kun lähetät ensimmäisen viestin MailChimpin avulla, vastaanottaja näkee sähköpostiosoitteesi hieman oudon näköisenä ja välittäjänä voi näkyä osoite muotoa mail192.atl81.rsgsv.net. Tämä ei lisää vastaanottajalla luottamusta avata sähköpostia, ellei lähettäjä ole tuttu. Outo osoite johtuu siitä, että verkkotunnustasi ei ole autentikoitu.
Sähköpostiosoitteesi verkkotunnuksen kuten @yritys.fi josta haluat viestisi näkyvän vastaanottajalle, vaatii MailChimp-palvelussa verkkotunnuksen autentikoinnin. Tämä tapahtuu lisäämällä muutama tietue nimipalveluihin (CNAME ja TXT). Voit syöttää nämä tiedot cPanel-hallintatyökalussa avulla verkkotunnuksesi nimipalveluihin MailChimpin ohjeistuksen avulla.
Tämän jälkeen vastaanottaja näkee viestisi saapuvan oikeasta sähköpostiosoitteestasi ja mikäli hän on lisännyt osoitteesi ns. turvallisten/tuttujen osoitteen listaan, viestissä olevat kuvatkin aukeavat automaattisesti. Tämä parantaa viestin läpimenoa ja raportointia.
MailChimp kertoo raportoinnin avulla onnistumisista
MailChimpin raportoinnin avulla voit seurata miten hyvin sähköpostimarkkinointisi toimii: kuinka moni avasi sähköpostin, mitä linkkejä klikattiin, mihin aikaan sähköpostiviesti tavoitti parhaiten vastaanottajat jne. Verkkokauppias voi kytkeä e-commerce trackingin eli verkkokaupan seurannan päälle ja tarkkailla, tuottiko sähköpostien lähettäminen suoraa kauppaa. Tällöin esimerkiksi uutuustuotteista tiedottaessa raportointi antaa paljon hyödyllistä tietoa, jonka avulla tuotevalikoimaa ja markkinointia voi parantaa.
Miten seuranta ja raportointi toimii? Mikäli vastaanottaja lataa viestissä olevat kuvat, tai mikäli hän klikkaa jotain linkkiä, rekisteröityy hän viestin avaajaksi. Jos viestissä olevia kuvia ei ladata tai linkkejä klikata vastaanottajan sähköpostiohjelmassa, MailChimp ei rekisteröi raportointiin tämän käyttäjän kohdalta avauksia. Todellisuudessa sähköpostin avauksia voi siis olla enemmän, mitä MailChimp raportoi. Tällöin osa käyttäjistä on saattanut lukea ainoastaan sisältötekstit ilman kuvien latausta.
Sähköpostimarkkinoinnin aloittaminen: sähköpostiosoitteiden kerääminen ja luvat
Sähköinen suoramarkkinointi edellyttää B2C- eli kuluttajaliiketoiminnassa vastaanottajan aktiivisen luvan pyytämisen. Sivumaininta henkilötietojen keräyksessä kuten ”osallistumalla kilpailuumme hyväksyt markkinointiviestien vastaanottamisen” ei riitä enää 25.5.2018 EU:n tietosuoja-asetuksen jälkeen. Aktiivisesti luvan pyytäminen voi olla esim. uutiskirjeen tilauslomake verkkosivustolla, tai tilatessa tuotetta/palvelua luvan pyytäminen. Tuotteen tai palvelun toimittamiseen liittyviä viestejä saa lähettää ilman erillistä lupaa, kuten verkkokaupan lähettämät tilausvahvistukset.
B2B liiketoiminnassa sen sijaan sähköpostimarkkinointi on yrityksille vapaampaa. Mikäli markkinoitava tuote tai palvelu liittyy henkilön työtehtäviin tai vastuualueeseen, on sähköpostimarkkinointi sallittua, vaikka henkilö ei tuntisi yritystä entuudestaan.
Monen mielestä tällaisille ns. kylmälistoille eli tuntemattomille vastaanottajille viestiminen ei ole kovin tehokasta tai mieluisaa. Sillä voi parhaimmillaan saada spämmerin maineen joka toimii vastoin tarkoitustaan.
Tämän takia moni organisaatio pyrkii keräämään sähköpostilistansa muulla tavoin – luvalla ja käyttäjän hyväksynnällä. Tästä on hyötyä MailChimpin tapauksessa heidän käyttöehtojen noudattamisessa. MailChimpin käyttöehdot kun edellyttävät, että sähköpostilistalle kerätyt henkilöt ovat antaneet hyväksyntänsä ja sähköpostiosoitteet on kerätty vastaanottajan luvalla.
Lyhyesti: vaikka hieman ristiriitaisesti Suomessa suoramarkkinointi B2B-yritykselle on sallittua, MailChimpin ehtojen mukaan tuntemattomalle ilman lupaa lähettäminen taas ei ole. Moni on joutunut tämän takia MailChimpille perustelemaan sähköpostiosoitteidensa alkuperän, mikäli vastaanottajat lähettävät ylläpitoon asiasta valituksen. Siksi on turvallisinta, kun aloitat sähköpostimarkkinoinnin vastaanottajan luvalla.
MailChimp ja GDPR?
EU:n tietosuoja-asetusta eli GDPR:ää varten EU-alueella toimivien yritysten pitää MailChimpin kanssa tehdä Data Processing Addendum eli DPA. Tämä johtuu siitä, että MailChimp sijaitsee Yhdysvalloissa ja säilöö henkilötietoja kuten sähköpostiosoitteita EU:n ulkopuolella. Lisäksi palvelu välittää asiakkaan valitsemien integraatioiden (mm. Google, Slack..) välillä henkilötietoja tarvittaessa myös muihinkin palveluihin.
Muista tehdä Data Processing Addendum mikäli olet jo aiemmin käyttänyt MailChimpiä ja säilytät jatkossakin henkilötietoja MailChimpin palvelussa.