Ilmainen sähköpostiautomaatio MailChimpin avulla

Sähköpostiautomaation avulla lähetät yhden tai useamman sähköpostiviestin sarjan, jolla mm. voit parantaa suhdettasi vastaanottajaan. Tarkoituksena voi olla mm. uuden asiakkaan perehdyttäminen palveluidesi käyttöön. Sähköpostiautomaatio voi tällöin korvata osan ohjemateriaalista. Tämä on hyödyllistä tuotteille ja palveluille joissa ohjeistukset päivittyvät usein ja painomateriaalin uusinta aiheuttaa kustannuksia.

Sähköpostiautomaatiolla voi olla myös markkinoinnillinen ja myynnillinen tavoite palveluistasi/tuotteistasi kiinnostuneelle, jolloin voit markkinoida lisää henkilölle, jonka yhteystiedot olet kerännyt luvalla esim. verkkosivustollasi olevan ladattavan oppaan avulla.

Käyttötarkoituksia on siis monia, eli eiköhän sukelleta ja tutustuta miten helposti voit startata sähköpostiautomaation.

Edellytyksenä on, että olet jo rekisteröitynyt MailChimpin käyttäjäksi. MailChimpin peruskäyttöön tutustuimme aiemmassa kirjoituksessamme, josta kannattaa tutustua palveluun jos se ei ole entuudestaan tuttu.

Ensimmäisenä luodaan lista, johon lisätyt uudet sähköpostitilaajat käynnistävät automaation. Uusi tilaaja voi olla peräisin verkkosivuillasi (esim. ”Lataa opas”), verkkokaupastasi tehty integraatio (esim. ”Osti tuotteen X, aloita sähköpostiautomaatio A”) tai voit yksinkertaisimmillaan tuoda (engl. Import) sähköpostilistan osoitteet MailChimpiin toisesta palvelusta. Voit tuoda MailChimpiin tietoja monella eri tavalla, eri lähteistä.

Luo ensin uusi lista “Lists”-näkymässä “Create list” -nappia painamalla. Alla luomme esimerkkinä tervetuloa-viestisarjan.

Anna perustiedot listasta. Muista, että listan nimi (List name) on julkinen, eli vastaanottaja voi päivittää sähköpostitietojaan ja nähdä listasi nimen. Vältä siis noloja nimiä kuten “Uinuvat asiakkaat”.

Hyppää nyt Campaigns-sivulle ja paina “Create campaign” -nappia. Seuraavaksi määritetään kampanjan asetukset.

Valitse Email.

Valitse “Automated” -välilehti ja valitse yksi valmiista automaatiopohjista. Käytämme esimerkissä “Welcome new subscribers” -vaihtoehtoa.

Saat nyt muutaman lisävaihtoehdon josta valitsemme “Education series” joka on hyvä uusille asiakkaille perehdytykseen. Kirjoita kampanjasi nimi “Campaign Name” -tekstilaatikkoon sekä valitse aiemmin luomasi lista, joka liitetään automaatioon. Tämä toimii linkkinä listan ja automaation välillä. Et voi siis yhdistää automaatiota useampaan listaan samanaikaisesti.

Nyt ruudulle aukeaa puoliksi valmiin sähköpostiautomaation runko, jonka asetukset kannattaa käydä läpi. Yläoikealla “Edit Workflow Settings” -näkymästä näet perustiedot kuten sähköpostiosoitteesi, yrityksen ja sähköpostiautomaation nimen. Lisäksi voit valita raportoinnin seurannan (tracking) asetukset, mikäli haluat nähdä kuinka moni avasi ja klikkasi sähköpostiviestiäsi. Oletuksena ne ovat päällä.

Jokaisen sähköpostiviestin väliin on sijoitettu “Trigger“-asetus, joka kertoo asetukset siitä, mikä käynnistää seuraavan toimenpiteen. Ensimmäisessä viestissä voit valita mikä käynnistää automaation. Klikkaa ensimmäisen viestin yläpuolella Trigger-kohdan “Edit“-linkkiä.

Ruksita kohta “Trigger when subscribers are imported” mikäli haluat sähköpostiautomaatiosi käynnistyvän kun lisäät MailChimpin asetuksissa uusia tilaajia Import-vaihtoehdolla (sähköpostiosoitteiden tuonti esim. Excel/CSV:stä). Tämä ei poissulje vaihtoehtoa, että käyttäjät rekisteröidään (subscribe) yksitellen listallesi esim. verkkosivustolla olevan lomakkeen tai muun integraation avulla.

Voit myös valita “Delay” kohtaan viiveen, jonka aikaa sähköpostiautomaatio odottaa käynnistymistään. Mikäli sähköpostiautomaatio odottaa 1 päivän, käyttäjä joka on lisätty listalle maanantaina klo 10:00, saa ensimmäisen viestinsä sähköpostiin tiistaina klo 10:00.

Mikäli tarjoat sähköpostiautomaation avulla oppaan lataajalle oppaan latauslinkin, voit valita myös vaihtoehdon “Immediatly” jolloin ensimmäinen viesti lähtee välittömästi, jossa on latauslinkki oppaaseen.

Voit jokaisen viestin kohdalla valita “Schedule” -kohdasta koska haluat viestin lähtevän. Tämä on erityisen hyvä jo senkin takia, että jos käytät Trigger-kohdassa vain päivä- tai tuntimääritelmiä, voi viesti lähteä yöllä jos asiakkaasi on samaan kellonaikaan ladannut oppaasi tai tilannut palvelusi. Mikäli olet verkkokauppias, saattaa viikonloppu-aamu olla tehokkaampi ajankohta lähettää viesti kuin maanantai-aamu.

Nyt kun olet vaihtanut trigger/schedule -asetukset mallilleen, voit painaa jokaisen viestin kohdalta “Design email” painiketta ja suunnitella viestisi sisällön. Voit käyttää aiemmin luomaa kampanjaa tai template-mallia, jonka olet luonut MailChimpiin. Tämä nopeuttaa työtä kun teet ensin yrityksesi graafista ohjeistoa vastaavan ulkoasun template-mallin työkaluun.

Kun kaikki asetukset ovat mallillaan, valitse alhaalta “Confirm” näkymä ja tarkista vielä sähköpostiautomaatiosi asetukset.

Mikäli kaikki näyttävät olevan oikein, käynnistä automaatio ja testaa se lisäämällä itsesi listalle. Voit MailChimpin Reports -sivulta tarkkailla automaatiosi tehokkuutta kuten avaus- ja klikkausprosentteja sekä tarkkailla kuinka monta sähköpostiosoitetta on jonossa odottamassa seuraavan viestin lähtöä.

emjr on Emailemjr on Facebookemjr on Linkedinemjr on Twitter
emjr
Toimitusjohtaja at XetNET / Xetpoint Oy
Xetpoint Oy:n perustaja ja yrittäjä. Bisneshenkinen nörtti henkeen ja vereen joka rentoutuu(?) keskeneräisen taloprojektin kanssa.