7 syytä miksei sivustosi nouse hakukoneissa

Hakukoneet kuten Google tarjoavat laadukkaimman liikenteen orgaanisille eli maksuttomille hakukonesijoituksille. Päästäksesi hakutulosten kärkeen on monen muuttujan summa. Tässä seitsemän yleistä syytä, miksi verkkosivustot eivät nouse hakukoneiden kärkeen.

#1 Verkkosivustoa ei ole indeksoitu hakukoneen hakemistoon

Usein uudet verkkotunnukset ja verkkosivustot indeksoidaan pienellä viiveellä hakukoneiden kuten Googlen hakemistoon. Aina näin ei tapahdu automaattisesti syystä tai toisesta, jolloin sivuston joutuu lisäämään käsin esim. Googlen indeksoitavaksi.

Indeksointi tarkoittaa, että hakukoneen robotti käy sivustosi sivut läpi ja lisää ne löydettäväksi hakukoneen hakemistoon.

Voit testata löytyykö sivustosi sivut Googlesta kirjoittamalla Googlen hakukoneeseen ”site:yritys.fi” (ilman ”-hipsuja), jossa korvaat yritys.fi omalla verkkotunnuksellasi.

Voit lisätä sivuston myös manuaalisesti Googlen Search Console työkalussa Googlen indeksoitavaksi, sekä Bingin Webmaster Tools työkalussa Bingin indeksoitavaksi.

Lisäetuna edellä mainitut palvelut tarjoavat hyödyllistä lisätietoa mm. siitä, mitkä avainsanat ja sivut suoriutuvat parhaiten hakukoneissa. Lisäksi ne osaavat raportoida mahdollisista virheistä tai ongelmatilanteista, jotka vaativat sivuston web-kehittäjän huomiota ja toimenpiteitä.

Kuva yllä: Google Search Console antaa tiedon miten Googlelle indeksoidut sivut ja avainsanat (kyselyt) kehittyvät ajan saatossa.

#2 Sivuston sisällöt ovat heikosti optimoituja hakukoneille

Hakukoneen tavoitteena on tarjota tiedonhakijalle mahdollisimman laadukasta ja relevanttia tietoa hänen käyttämälleen avainsanalle. Varmista, että sivustollasi on avainsanan ja sisällön relevanttius kunnossa, eli seuraavat asiat huomioitu:

  • Jokaiselta hakukoneeseen optimoidulta sivulta tulisi löytyä SEO-otsikko ja -kuvaus. Nämä ovat hakukonetuloksissa näkyvät tiedot, eli otsikko ja kuvausteksti sivun sisällöstä. Ne vaikuttavat eniten klikkausprosenttiin, eli kuinka moni klikkaa sivuasi hakukoneen tuloksissa. Tämä on yksi tärkeimpiä seikkoja joissa voit vaikuttaa hakukoneen käyttäjään. Hyödynnä WordPress-sivustoille saatavilla olevaa Yoast SEO lisäosaa tämän optimointiin. Lue bloggauksemme siitä, miten käytät Yoast SEO työkalua.
  • Hakukoneeseen optimoidulla sivulla on laadullisesti ja määrällisesti oikea määrä sisältöä. Mielellään enemmän, kuin kilpailijoiden sivuilla, jotka tällä hetkellä löytyvät hakukoneen TOP10 tuloksilta. Tämä varmistaa, että kävijä viihtyy sivuillasi pidempään.
  • Varmista, että otsikoissa, väliotsikoissa ja sisällössä riittävän hyvin halutut avainsanat esillä. Älä ylioptimoi ja spämmää avainsanoja liikaa, sillä se voi toimia myös haitallisesti.
  • Mieti tarkkaan, vastaako sivustosi sisältö käyttäjän käyttämää avainsanaa, eli onko ns. ”user intent” eli käyttäjän tarkoitus/tavoite avainsanaa käyttäessä selvillä. Käyttäjän tavoitetta pohdittaessa kannattaa pohtia mm. etsiikö hän tuotetta, jonka ostaa, vastausta kysymykseen, lisätietoja aiheesta, vai kenties ratkaisua ongelmaan.

#3 Google-näkyvyyttä vaikeuttaa mobiiliystävällisyyden puute

Tuntuu hieman koomiselta todeta vielä vuonna 2023, mutta kaikki sivustot eivät ole mobiiliystävällisiä. Google suosii mobiiliystävällisiä sivuja ja voi olla näyttämättä sivustoasi mobiilikäyttäjälle hakutuloksissa, mikäli sivustosi ei ole mobiiliystävällinen. Mobiiliystävällisyydestä ei tarvitse maksaa edes extraa, sillä voit jopa täysin maksuttomalla kotisivukone WebbiVelholla tehdä mobiiliystävällisiä sivuja.

#4 Sivusto latautuu hitaasti

Sivuston latautumisnopeus on osa asiakaskokemusta, joka kannattaa optimoida. Googlen julkaiseman tiedon mukaan kävijöistä jopa 32 % poistuvat, mikäli sivun latausaika nousee 1 sekunnista 3 sekuntiin. Parantamalla sivuston latausnopeutta, parannat siis myös konversioitasi ja myyntiäsi.

Google on julkaissut oman Core Web Vitals ohjeistuksensa, jonka perusteella Google arvioi sivuston latautumisnopeutta. Nopeasti toimivat sivut nousevat todennäköisemmin hakukonesijoituksissa. Ohjeistukseen liittyy sivun latausajan lisäksi myös käyttäjäkokemukseen vaikuttavat asiat. Lue lisää Googlen ohjeista: https://web.dev/vitals/

Testaa oman sivustosi nopeus PageSpeed Insights työkalulla ja varmista, että sivustollasi on kaikki kunnossa. Ideaalitilanteessa kolme testityökalussa ensimmäisenä näkyvää arviota, eli LCP, FID ja CLS tulisi olla mittaristossa vihreinä.

Kuva yllä: PageSpeed Insights -palvelussa voit testata sivustosi ja työkalu antaa raportissa ohjeet mahdollisten ongelmakohtien korjaamiseen.

Voit parantaa verkkosivustosi latausnopeutta monella eri tavalla:

  • Hyödynnä XetNET webhotellien huippunopeiden LiteSpeed-palvelimen suorituskyky kytkemällä välimuisti käyttöön. Lue ohjeemme, miten LiteSpeed-välimuisti asennetaan WordPress-sivustolle.
  • Optimoi kuvat sivustollasi. Kuvat ovat usein suurimpia tiedostoja verkkosivustoilla ja käyttämällä uuden sukupolven formaatteja kuten WEBP, voit nopeuttaa sivuston latausaikoja merkittävästi. Lue ohjeemme, miten optimoit kuvat WordPress-sivustolle.
  • Kytke käyttöösi sisällönjakeluverkko, eli CDN (Content Delivery Network). Sisällönjakeluverkko parantaa sivustosi latausnopeuksia ympäri maailman, tarjoten ne palvelimelta, joka on lähempänä käyttäjää. Tiesitkö, että saat XetNETin asiakkaana LiteSpeed Enterprise -palvelimemme käyttäjänä lisäedun, eli jopa maksuttoman QUIC.cloud CDN:n käyttöösi. Lue käyttöönoton ohje ja ehdot.
  • Mikäli sivustollasi on runsaasti kävijäliikennettä, tai se on muuten raskas verkkosivusto tai -kauppa, joka suorittaa lukuisia PHP-käskyjä tai tietokantahakuja per sivu, voi olla järkevää lisätä suorituskykyä webhotelliin. Lisää suorituskykyä tarjoaa mm. Webhotelli Forte jossa voit valita CPU-ytimiä lisää (1-4) sekä lisää RAM-muistia. Webhotelli Forte nopeuttaa WordPress-sivustoja keskimäärin 3-kertaisesti.

#5 Verkkotunnus on epäluotettava, uusi tai tuntematon

Oletko rekisteröinyt verkkotunnuksen hiljattain? Sinulla on edessä ns. ”kuoleman laakso” -vaihe Google-näkyvyyden kannalta. Monen hakukoneoptimoinnin asiantuntijan arvion mukaan tämä voi kestää minimissään muutamasta kuukaudesta jopa puoleen vuoteen, jolloin hakukone ei kovin innokkaasti nosta sivustoasi tuloksissa.

Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että sivustosi ei ole kovin luotettava, ja hakukone joutuu testaamaan sen luotettavuutta hiljalleen. Koska hakukone testaa sivustoasi näyttäen sitä hakukoneen käyttäjille hitaasti, se tekee samalla analyysiä ja laadullista arviointia. Tähän arviointiin liittyy seikat kuten mm. kuinka pitkään kävijä viihtyy sivustollasi tai palaako hän takaisin hakutuloksiin ja klikkaa jotain toista hakukonetulosta.

Mikäli olet rekisteröinyt juuri uuden verkkotunnuksen, julkaise se hakukoneiden indeksoitavaksi mahdollisimman ajoissa,  jolloin vähennät ”kuoleman laakson” aikajanaa lyhyemmäksi.

Kuva: ”Kuoleman laakso” on verkkotunnuksen rekisteröinnin jälkeen tapahtuva aika, jolloin hakukone alkaa testaamaan uuden verkkotunnuksen sisältöjä käyttäjillä.

Yksi luotettavuutta parantava ominaisuus on HTTPS-/SSL-salaus. Varmista, että sivustosi toimii HTTPS-protokollan avulla. Sehän on se pieni lukkoikoni selaimessa verkkotunnuksen vieressä. Tämän ansiosta tiedonsiirto selaimen ja palvelimen välillä kulkee salattuna. Google on ilmoittanut, että se suosii hakukonesijoituksissaan HTTPS-suojattuja sivustoja. Muistithan, että meillä webhotelleissa HTTPS-/SSL-sertifikaatti kuuluu aina veloituksetta paketteihimme (Let’s Encrypt).

Lue asennusohjeemme, miten HTTPS-salaus kytketään päälle olemassa olevaan WordPress-sivustoon.

#6 Sivuston sisäiset linkitykset ja ulkoiset linkit

Hakukone ei ole ihminen, joka ymmärtää sisältöjäsi, vaan se on kone. Siksi hakukonetta pitää opettaa mm. sisäisten ja ulkoisten linkkien avulla. Alla näiden kahden erot.

Sisäinen linkki:

  • tarkoittaa oman sivustosi sisäisiä linkkejä ja linkityksiä
  • esimerkiksi linkki valikossa, sivulla tai bloggauksessa, joka osoittaa johonkin oman sivustosi sisällä olevalle toiselle sivulle on sisäinen linkki
  • sisäisten linkkien olisi hyvä olla hierarkisia ja osoittaa hakukoneelle, että mitkä ovat tärkeimpiä sivujasi
  • kun lisäät useamman sisäisen linkin osoittamaan jollekin tietylle tärkeälle sivulle, jonka haluat myös erottuvan hakukoneissa, on se indikaattori hakukoneelle, että ko. sivun tärkeysarvo on muita korkeampi.

Ulkoinen linkki:

  • tarkoittaa oman verkkotunnuksesi ulkopuolelta tehtyjä linkkejä verkkotunnukseesi ja johonkin tiettyyn sivuun
  • mikäli teet sivustollesi esim. laadukkaan artikkelin, jonka joku kokee niin arvokkaaksi, että hän lisää siitä linkin omalle sivustolleen tai blogiinsa, saat ns. ulkoisen linkin eli ”backlinkin”
  • hakukoneet arvostavat näitä ulkoisia linkkejä, sillä ne ovat merkki luotettavasta ja laadukkaasta verkkotunnuksesta ja/tai siellä sijaitsevasta yksittäisestä sivusta
  • ulkoisten linkkien määrä ja erityisesti laatu nostaa koko verkkotunnuksesi eli kaikkien sivujesi luotettavuutta hakukoneen silmissä
  • vältä kuitenkin heikkolaatuisia tai jopa hämärältä kuulostavia ulkoisia linkkejä, joita joskus jopa kaupitellaan, jotka eivät mitenkään liity liiketoimintaasi
  • huonolaatuiset ulkoiset linkit voivat toimia jopa päinvastaisesti ja saat negatiivisen reaktion hakukoneiden algoritmien takia.

#7 Poista zombie-sisällöt

Kuvitellaan, että käytössäsi on WordPress-sivusto tai -blogi. Olet asentanut yllä mainitsemamme Yoast SEO -työkalun, jolla voit hallinnoida, mitkä artikkelit, sivut ja sisällöt indeksoidaan hakukoneille. Mikäli sivustollasi on jotain todella lyhyitä bloggauksia tai sivuja, jotka eivät tarjoa tiedonhakijoille hakukoneissa arvoa, voi olla järkevää estää tällaisten sivujen indeksointi.

Tällaiset sivut ovat ns. zombie-sisältöä eli niillä ei ole painoarvoa ja ne kannattaa piilottaa pois hakukoneilta.

Kuva yllä: Mikäli kirjoitat Googlen hakukoneeseen ”site:verkkotunnuksesi.fi” saat listauksen kaikista Googlen hakemistoon lisätyistä sivuista. Sieltä voi löytyä joskus turhia sivuja, kuten yllä näkyvästä kuvasta paljastui yrittäjälle, jolla SEO-työkalun asetukset olivat pielessä. Google oli indeksoinut jokaisen sivustolle lisätyn kuvatiedoston omana sivunaan, mikä on käytännössä zombie-sisältöä jota ei kannata indeksoida hakukoneille. Yrittäjä tarkasti Search Console -työkalulla mitkä sivut oli indeksoitu Googleen ja korjasi asetukset SEO-työkalullaan.

Zombie-sisältöä ovat usein erilaiset arkisto- ja kategoriasivut (kuukausi- ja vuosiarkistot), tekijäarkistot (kirjoittajakohtaisesti listattuna kaikki kirjoitukset) sekä bloggausten avainsanat eli tägit. Oletuksena mm. WordPress tekee tällaisia sivuja automaattisesti, jolloin Yoast SEO:n avulla on järkevää estää tällaiset.

Esimerkki: mikäli olet käyttänyt bloggauksissasi avainsanoja (engl. tageja), oletuksena Yoast SEO indeksoi hakukoneille sivut, joissa näkyvät kaikki ko. avainsanan sisältävät bloggaukset. Mieti, onko tämä tarkoituksenmukaista ja josko tämän tyyppiset sivut ovatkin ns. zombie-sisältöä.

Usein tämän tyyppiset ns. ”arkisto- ja kategoriasivut” voivat aiheuttaa lisäksi duplikaattisisällön näkökulmasta ongelmia, eli sivustollasi on sisältöjä/sivuja, jotka muistuttavat liikaa toisiaan. Mikäli tällaiset sivut eivät tarjoa järkevää arvoa tiedonhakijalle, estä tällaiset avainsanat/kategoriat/taksonomiat Yoast SEO:n asetuksista.

Näin tekemällä valikoit ainoastaan parhaimmat sivut, bloggaukset ja arkisto-/kategoriasivut, jotka haluat indeksoitavaksi ja tarjoiltavaksi hakukoneissa tiedonhakijoille. Tämä parantaa todennäköisyyttä tärkeimmille sivuille nousta hakukonetuloksissa, kun olet siivonnut turhat sivut pois kilpailemasta näiden kanssa.

Yhteenveto

Yllä onkin tärkeät juurisyyt siihen, miksi sivustot eivät nouse hakukoneissa. Ne liittyvät pitkälti tiedonhakijan parempaan asiakaskokemukseen, palvelemiseen ja auttamiseen. Hakukonesijoitusten parantaminen on yhdistelmä sekä sisältöjen optimointia, että teknistä optimointia. Moneen voit vaikuttaa itse, mutta osaan voimme mekin olla avuksi. Siksi mm. WordPress-optimoidut webhotellimme ovat suosittuja tänä päivänä, sillä ne tarjoavat suorituskykyisiä ratkaisuja, joiden avulla pullonkaulana ei ole julkaisujärjestelmän palvelimelta vaatimat ratkaisut ja suorituskyky.

Jaa kirjoitus: