7 vinkkiä joilla lisäät verkossa luotettavuutta ja uskottavuutta

Verkossa saa törmätä jatkuvasti huijauksiin, epäilyttäviin mainoksiin, sähköposteihin ja linkkeihin, jotka saavat epäilemään yrityksen, myytävän tuotteen tai palvelun uskottavuutta ja luotettavuutta. Tämän takia niitä oikeita ja rehellisiä yrityksiä ja yrittäjiä kohtaan muodostuu paljon ennakkoluuloja, joiden kumoamiseksi on tehtävä töitä.

Listaamme tässä kirjoituksessa 7 vinkkiä joilla lisäät yrityksesi uskottavuutta ja saat toimintasi näyttämään luotettavalta vaihtoehdolta.

Vinkki 1: Älä piilottele tietoja ja itseäsi

Asiakas olettaa löytäväsi yrityksesi verkkosivuilta vähintäänkin muutamat tärkeät tiedot, kuten yrityksen virallinen nimi, Y-tunnus, puhelinnumero, henkilöstön (tai vähintään johdon, asiakaspalvelun tai myynnin henkilön/henkilöiden) yhteystiedot ja mielellään oikeat kuvat henkilöstöstä. Älä käytä geneerisiä kuvapankkikuvia esittämään yrityksesi tiimiä, sillä se on jo ensimmäinen varoitusmerkki, ettet halua toimia rohkeasti omilla kasvoillasi vaan piiloudut. Helpoin keino on ostaa oma domain.

Nykyaikana on erittäin suosittua rakentaa henkilöbrändäämisen avulla uskottavuutta eli harkitse yrityksen logon taakse piiloutumisen sijaan toimimista somessa omalla nimellä ja kasvoillasi.

Kuva: Geneeriset kuvapankkikuvat esittämässä yrityksesi henkilöstöä eivät vakuuta ketään. Kuvapankkikuvia on edelleen järkevä käyttää muissa yhteyksissä mutta vältä vihjailemasta, että kuvat ovat yrityksesi henkilöstöstä.

Vinkki 2: Sosiaalinen hyväksyntä ja arvostelut esille

Mikäpä muukaan toimisi yhtä tehokkaasti kuin puskaradio? Anna siis asiakkaillesi mahdollisuus lisätä yrityksestäsi arvostelu verkossa. Voit toteuttaa tämän esimerkiksi ilmaisen Google My Business -profiilin avulla. Lue myös kirjoituksemme miksi My Business -profiili lisää näkyvyyttäsi. Saman palvelun kautta saat yrityksesi lisättyä Google Mapsiin, mistä on hyötyä etenkin mikäli tarjoat kivijalkakaupassa palveluitasi.

Toinen suosittu tapa on Facebook-sivun arvosteluiden kytkeminen käyttöön. Etenkin kun FB-sivu on yrityksesi nimellä, se tulee usein vastaan asiakkaallesi googlettaessa yrityksesi nimeä. FB-sivultasi potentiaalinen asiakas voi nopeasti arvioida, oletko paras vaihtoehto hänelle pelkästään hyvän maineen ja positiivisten arvosteluiden avulla.

Tähän on hyvä psykologinen syy: moni asiakas saattaa epäröidä toimia yrityksen kanssa, jolla ei ole laisinkaan arvosteluita. Kannattaakin pyytää arvosteluita asiakkailta tai jopa rakentaa sähköpostiautomaatio, jossa pyydät arvostelua palvelun tai tuotteen oston jälkeen. Sosiaalinen hyväksyntä eli muiden positiiviset kokemukset yrityksestäsi, tuotteistasi ja palveluistasi ovat huomattavasti tehokkaampi luotettavuutta lisäävä markkinointitaktiikka kuin moni muu.

Vinkki 3: HTTPS- eli SSL-salaus verkkosivustolla

Edelleen 2020-luvulla törmää verkkosivustoihin, joista puuttuu SSL-sertifikaatti eli HTTPS-salaus. Kyseessä on se pieni lukko-ikoni selaimen osoiterivin yhteydessä, joka on iskostunut monelle käyttäjälle merkkinä suojatusta ja turvallisesta verkkosivustosta ja luo pienen, mutta tehokkaan psykologisen vaikutteen myös luotettavuudesta.

Sillä ei ole merkitystä onko verkkosivustollasi salausta varsinaisesti vaativia lomakkeita tai muita syitä, jotka vaatisivat ja edellyttäisivät GDPR:n tietosuojan takia HTTPS-suojauksen käyttämistä. Olemme monesti kuulleet, että sertifikaatin puuttuminen luo kuvan yrityksestä joka ei seuraa aikaansa, saati sitten näyttääkö tällainen yritys kovin aktiiviselta toimijalta ulospäin.

PS. SSL-sertifikaatti sisältyy maksutta webhotelleihimme ja tämän ohjeemme avulla voit kytkeä SSL-salauksen päälle olemassa olevaan WordPress-sivustoosi.

Kuva: HTTPS/SSL-salaus on merkki myös modernista yrityksestä 2020-luvulla.

Vinkki 4: Evästesuostumus verkkosivustollasi

Mikäli verkkosivustollasi on Google Analyticsin kaltainen analytiikkapalvelu tai keräät markkinointikäyttöön sivustokävijöistä tietoa, on Traficomin 1.9.2021 ohjeistuksen mukaan verkkosivustollasi oltava evästeiden suostumuksesta oikeaoppisesti toteutettu ratkaisu.

Tällaisia analytiikka- ja markkinointikäyttöön tarkoitettuja palveluita ovat mm. Google Analytics, Facebook-pikseli, kuumakartat (heatmap, kuten Hotjar-palvelu), LinkedIn- ja Twitter-mainonnan seurantakoodit ym. joissa tietoa kerätään yrityksen uudelleenmarkkinointikäyttöön (remarketing) tai samankaltaisten (look-a-like) yleisöjen rakentamiseksi.

Toteutustapana voi olla evästeiden käytöstä ilmoitus ja suostumuksen hyväksyntä bannerina tai popup- eli ponnahdusikkunana sivustolla ennen, kuin tällaisia evästeitä ladataan käyttäjän tietokoneelle. Tyypillisesti on hyvä että sivustollasi on myös tietosuojaseloste tai rekisteriseloste, josta käy ilmi, mitä tietoja kerätään, minkälaista käyttötarkoitusta varten ja kuka rekisteriä hallinnoi.

Kuva: Evästesuostumukset kertovat myös, että huolehdit verkkosivukävijöidesi tietosuojasta.

Vinkki 5: Oma domain eli verkkotunnus

Mikäli yrityksesi verkkosivustot on rakennettu jonkin maksuttoman sivustonrakentajan tai blogiympäristön päälle, etkä ole varannut omaa verkkotunnusta eli domainia, voi yritys.blogspot.com tyyppinen osoite vaikuttaa amatöörimäiselle eikä herätä luottamusta.

Lisäksi kun sähköpostiosoitteesi on @gmail.com tai @hotmail.com loppuinen niin voit olla varma, ettet vaikuta ammattimaiselta.

Rekisteröi siis oma domain, jotta saat verkkosivustosi ja sähköpostiosoitteesi oman verkkotunnuksen alle toimintaan. Lue myös vinkkimme rekisteröintiin joita kannattaisi ottaa huomioon.

Vinkki 6: Tarkista sähköpostin läpimenoon vaikuttavat asetukset

Mikäli sähköpostiviestisi päätyy vastaanottajalla automaattisesti roskapostikansioon, on jokin pielessä mahdollisesti sähköpostiasetuksissa tai itse viestin sisällössä on epäilyttävää HTML-koodia joka laukaisee roskapostiepäilyn.

Mikäli käytät webhotelliisi sisältyviä sähköpostipalveluita, voit helposti testata cPanel-hallintatyökalun kautta löytyvällä Email Deliverability -työkalulla, että sähköpostin läpimenoon vaikuttavat SPF-/DKIM-/DMARC-tietueet ovat oikein. Työkalulla voit myös korjata ne tarvittaessa. Löydät sen cPanelista ”Sähköposti” otsikon alta:

Kuva: Ilmoitus ”Valid” kertoo kaiken olevan kunnossa. Mikäli jokin olisi pielessä ja korjausta, nappi ”Repair” (korjaus) olisi aktiivinen ja auttaisi korjaamaan yleisimmät viat.

Mikäli käytät muita sähköpostipalveluita kuten uutiskirjeiden lähetykseen MailChimp-palvelua, voit myös verifioida ja autentikoida verkkotunnuksesi MailChimp-palveluun oman cPanel-hallintapaneelin kautta nimipalveluiden CNAME-kenttien avulla (kts. MailChimpin ohjeistus). Tämän jälkeen myös sähköpostiviestisi MailChimpin kautta menevät varmemmin ja luotettavammin perille oman verkkotunnuksesi nimissä.

Vinkki 7: Verkkosivuston löydettävyys

Eikö yrityksesi verkkosivuja löydy verkosta helposti? Voi olla, että jotain on pielessä verkkosivustosi hakukoneoptimoinnissa tai yksinkertaisesti verkkotunnuksesi ns. Domain Authority -arvo on pieni. Domain Authority eli verkkotunnuksen auktoriteetti on yksi Googlen algoritmien mittareista, joilla hakukonenäkyvyyden näkökulmasta punnitaan verkkotunnuksesi ja -sivustosi merkittävyyttä ja luotettavuutta.

Tyypillisesti heikko sijoitus hakukonetuloksissa johtuu sisältöjen vähäisestä määrästä ja laadusta, ulkoisten linkkien vähyydestä tai siitä ettei sivustollasi ole julkaistu uutta sisältöä vuosiin. Kokeile Digioptimointi.com -palvelusta löytyvää analysaattoria, jonka avulla saat vastauksia siihen, onko sivustollasi löydettävyyteen ja hakukonenäkyvyyteen vaikuttavia teknisiä tai sisällöllisiä ongelmia.

Yhteenveto toimenpiteistä

Kuten yltä käy ilmi, yrityksen uskottavuuteen ja luotettavuuteen vaikuttaa moni niin psykologiseen kuin teknologiseen ratkaisuun vaikuttava seikka. Moni niistä ovat sellaisia, jotka ovat omiaan poistamaan oston esteitä, jotka sopivat monelle toimialalle ja yrittäjälle/yritykselle. Tässä esillä olevat asiat ovat edelleen harmittavan yleisiä joihin törmää lähes viikkotasolla, eli nyt kannattaa tarkistaa saisitko itsekin näillä muutamalla pienellä toimenpiteellä synnytettyä vaikutuksen omaan liiketoimintaasi!

Jaa kirjoitus: