Monikanavaista markkinointia täysin ilmaiseksi: 7 keinoa
Monikanavainen markkinointi onnistuu jopa ilmaiseksi. Tutustuimme yleisesti yritysten käyttämiin markkinoinnin keinoihin ja etsimme 7 keinoa, miten markkinointia voi toteuttaa jopa ilmaiseksi. Ja jopa synnyttää viraalisuutta, jos oikein onnistuu.
Verkossa parhaat sisällöt, tarinat ja videot leviävät kulovalkean lailla ja muodostuvat ilmiöiksi asti. Aiheesta on myös kirjallisuutta, kuten Ilmiön kaava (2015), jossa pohditaan miten ilmiöt syntyvät ja kuinka niitä rakennetaan. Puhumattakaan siitä, miten niitä hyödynnetään kaupallisesti.
Monikanavainen markkinointi ilmaiseksi tarkoittaa sitä, että hyödynnetään kanavia, työkaluja ja taktiikoita siten, ettet käytä euroakaan maksettua mainontaa markkinointiin.
Alla esittelemme 7 keinoa, joiden avulla voit markkinoida yritystäsi monikanavaisesti veloituksetta ilman mainosbudjettia.
1. Hakukoneoptimoitu sivusto ja bloggaaminen
Ensimmäinen vinkki ilmaiseen näkyvyyteen on sisältömarkkinointi, bloggaaminen sekä ylipäänsä sivuston hakukoneoptimointi. Hakukoneoptimoidulle sivustolle hakukoneesta tuleva maksuton, eli orgaaninen liikenne, on tyypillisesti kaikista laadukkaita liikennettä.
Kun tuotat tiedonhakijoita kiinnostavaa sisältöä, sekä päihität sisältösi laadussa muut kilpailijat hakukoneessa, olet jo aloittanut matkasi hakukoneen kärkisijoituksille.
Oma domain, hyvällä hakukoneoptimoidulla nimellä auttaa. On kuitenkin monia syitä miksi sivusto ei nouse hakukoneissa. Jos teet jo sisältöjä mutta sivustosi ei nouse hakukoneissa, lue bloggauksestamme 7 yleistä syytä, miksei sivustosi nouse hakukoneissa.
2. Sosiaalinen media ja algoritmit huomioiva sisältö
Some ei varmaan tullut yllätyksenä? Vaikka sosiaalisen median kanavissa nykyään moni yritys ja yrittäjä joutuu turvautumaan maksulliseen mainontaan, fiksu voi tehdä tätäkin täysin ilmaiseksi.
Avainsanana on innostavat sisällöt ja algoritmien ymmärtäminen. Jokainen sosiaalisen median kanava nojaa vahvasti algoritmeihin, eli somekanavat kuten Facebook, Instagram, LinkedIn ja TikTok suosittelevat sopivia sisältöjä jokaiselle käyttäjälle yksilöllisesti. Sinun omatkin sosiaalisen median fiidit (engl. feed) ovat sinulle räätälöityjä kokemuksia sisällöistä, joista saattaisit pitää.
Taustalla on erilaisia kohdentamiseen liittyviä tietoja: mikäli olet tykännyt tai kommentoinut paljon koiravideoista, todennäköisesti näet koiravideoita entistä enemmän jatkossakin.
Hyödynnä tätä tietoa oman yrityksesi promoamisessa. Rakenna sosiaalisen median sisältöjä tutkien minkälainen sisältö toimii, ja mikä ei. Yritä saada sisältöihin halutuilta kohdeyleisöiltä paljon interaktioita kuten tykkäyksiä, kommentteja, jakoja, jotta niitä suositeltaisiin muillekin. Tyypillisesti laadukkaat, hauskat, viihdyttävät ja oivaltavat sisällöt saavat sisältösi leviämään täysin ilmaiseksi.
Esimerkiksi muusikoille TikTok on elintärkeä keino toimi ponnahduslautana uusien musiikkikappaleiden julkaisussa (YLE).
Erityisesti videoon nojaavissa kanavissa kuten TikTokissa, YouTubessa (etenkin YouTube Shorts), sekä Instagramin ja Facebookin Reelseissä (eli keloissa) usein videon ensimmäiset sekunnit ovat elintärkeitä. Jos et saa katsojaa liimaantumaan ruutuun ja katsomaan videotasi kokonaan, voi olla, ettei algoritmi suosittele videoitasi helposti, ja videosi suosio lässähtää.
Parhaimmat viraaleiksi räjähtäneet videot ovat nostaneet ihmisiä, yrityksiä, tuotteita ja palveluita miljoonien silmäparien – ja täysin ilmaiseksi.
Kuva: Sosiaalinen media on monella alalla erinomainen keino löytää uusia asiakkaita. Algoritmien suosittelemana sisällöt voivat levitä jopa miljoonayleisöille ilman euroakaan mainontaa.
3. Paikallinen palvelu Googlen kartalle Google Business profiilin avulla
Omistatko kampaamon, ravintolan tai vaikkapa autohuollon? Nosta paikallisille asiakkaille yrityksesi esille Google Maps karttapalveluun sekä Googlen hakutuloksiin Google Business profiilin avulla. Profiili on ilmainen perustaa ja saat sen avulla yrityksesi esille maailman suosituimpaan karttapalveluun.
Vinkki: pyydä asiakkailtasi arvosteluita, sillä Googlella on tapana nostaa Google Maps karttapalveluun sellaiset yritykset ja palveluntarjoajat paremmin esille, joilla on parhaat arvosanat. Vältä kuitenkin keinottelemasta arvosteluiden suhteen, vaan varmista, että ne on oikeilta henkilöiltä ja oikeilta asiakkailtasi.
Lue lisää bloggauksestamme Google Business -profiilin perustamisesta.
4. Affiliate-ohjelmat eli kumppanuusmarkkinointi
Oletko verkkokauppias ja myyt fyysisiä tuotteita verkossa? Tai myytkö kuukausimaksulla ohjelmiston käyttöoikeuksia? Kannattaa hyödyntää promoamiseen affiliate- eli kumppanuusohjelmat. Innosta muita lisäämään tuotteisiisi tai palveluihisi linkki ja tarjoa heille palkkio heidän kautta tulleesta kaupasta.
Yksinkertaisimmillaan kyse on esim. alennuskoodin luomisesta, jolla tilaaja saa paitsi alennuksen, mutta sinä saat tietoon, kenen kautta tilaus oli tullut. Tällöin voit tilittää palkkion maksuksi kumppanillesi. Kumppanuusmarkkinointi on valtava liiketoiminnan osa-alue jo monella alalla – mikset kokeilisi sitä itse?
PS. Tiesitkö, että voit XetNETin asiakkaana luoda oman kumppanuuslinkkisi Asiakashallintasivujemme kautta? Maksamme 30 % provision ensimmäisen tilauksen loppusummasta asiakastilillesi, jonka voit käyttää palveluidemme tilauksiin.
5. Mediatiedottaminen nostaa esille ansaitussa mediassa
Oletko lanseerannut uuden tuotteen tai palvelun? Tai perustanut uuden yrityksen, uudelle paikkakunnalle? Media todennäköisesti saattaa olla kiinnostunut tästä – eli on hyvä idea harkita mediatiedottamista. Yksinkertaisimmillaan mediatiedotteen voi luoda ja lähettää sähköpostitse.
On olemassa maksullisia palveluita, joilla saat nopeammin ja helpommin laajemman yleisön, mutta yksinkertaisimmillaan etsit itse toimituksen yhteystiedot kuten sähköpostiosoitteet alasi tai alueesi medioista, joille lähetät tiedon asiasta.
Ansaittu media on kirjaimellisesti ansaittua eli täysin maksutonta. Et osta mainosta lehdestä tai verkkojulkaisusta, vaan saat ihmisiä kiinnostavalla uutisella tai aiheella median kiinnostumaan sinusta ja yrityksestäsi.
Parhaimmillaan mediatiedottamisen avulla voi luoda huimia kasvutarinoita jotka toimivat ponnahduslautoina menestykseen. Mediatiedottamisessa kannattaa muistaa, mikä medioiden lukijoita/katsojia kiinnostaa: heitä usein kiinnostaa ihmiset, kasvutarinat, menestyminen, uudet suomalaiset innovaatiot, positiiviset uutiset jne. Medioita ei kiinnosta mainokset ja myyntikirjeet, eli mediatiedotteen ei kuuluisi olla mainos.
Kun soitat paikallisen lehden toimittajalle, älä pyydä mainostamaan sinua/yritystäsi, vaan mieti, millaisesta tarinasta toimittaja haluaisi kertoa omille lukijoilleen.
Kuva: Ansaittu media tuo suuret yleisöt ulottuville. Voit parantaa mahdollisuuttasi päästä alasi asiantuntijajulkaisuihin mielenkiintoisella ja lukijoita kiinnostavalla viestin kärjellä.
6. Kerää sähköpostilistaa (ja muista GDPR)
Yksi arvokkaimmista keinoista promota ja markkinoida on sähköpostimarkkinointi. Aloita keräämään sähköpostilistoja jo varhaisessa vaiheessa yritystoimintaasi ja sinulla on pian kultaakin arvokkaampi luettelo, kenelle voit markkinoida.
Vältä kuitenkin spämmäämästä ja tuputtamasta liikaa. Tarjoa sähköpostitse esim. hyviä vinkkejä ja ideoita, joilla rakennat paitsi omaa brändiäsi ja imagoasi alan asiantuntijana, mutta voit tarjota sähköpostitse myös erilaisia erikoistarjouksia kohdennetusti. Näin osoitat, että välität olemassa olevista, vanhoista asiakkaistasi, sekä myös heistä, jotka ovat antaneet sähköpostiosoitteesi vaikkapa ladattavaa opasta vastaan sinulle.
Muista EU:n tietosuoja-asetus eli GDPR. Kerää sähköpostiosoitteet aina luvalla. Älä osta kylmälistoja, koska niiden tehokkuus on heikkoa. On hyvä huomioida, että erilaiset uutiskirje- ja sähköpostipalvelut saattavat olla maksullisia, riippuen sähköpostilistojesi koosta.
Esimerkiksi sähköpostimarkkinoinnin työkalu MailChimp tarjoaa maksuttoman version, jolla pääsee liikkeelle helposti.
7. Järjestä webinaareja ja online-tapahtumia
Webinaari on erittäin helppo tapa jakaa asiantuntijuuttasi, olit sitten mukana B2C- tai B2B-liiketoiminnassa. Järjestä maksuton webinaari tai online-tapahtuma verkossa ja kerro vinkkejä, jaa asiantuntijuuttasi ja täydennä sähköpostilistaasi webinaari- ja online-tapahtumien avulla. Voit markkinoida heille myös myöhemmin webinaarin jälkeen.
Webinaarit ovat erinomainen keino tutustua sinuun ja yritykseesi, sillä ne tarjoavat matalan kynnyksen lähestyä sinua. Webinaariin on helppo rekisteröityä ja parhaimmillaan ne tarjoavat interaktiivisen kanavan ja mahdollisuuden ihmisille kysyä kysymyksiä, jotka askarruttavat heitä. Vastaa näihin kysymyksiin webinaarin aikana ja ta-daa: asiakkaan on helpompi lähestyä ja ostaa sinulta tämän jälkeen tai tulevaisuudessa, jos onnistuit hurmaamaan potentiaalisen asiakkaan.
Helpon ja yksinkertaisen laskeutumissivun webinaarin markkinointiin voit rakentaa vaikkapa Kotisivukone WebbiVelholla. WebbiVelho on täysin maksuton kotisivukone webhotelli-asiakkaillamme.
Mikäänhän ei estä järjestämästä myös maksullista webinaaria/verkkovalmennusta: eli näe tämä myös uutena ansaintamallin mahdollisuutena.
Yhteenveto monikanavaisen markkinoinnin ilmaisista vaihtoehdoista
Kuten edeltä helposti huomaa, on paljon erilaisia keinoja promota yritystä sekä markkinoida monikanavaisesti ja tärkeimpänä: ilmaiseksi. Otimme edellä huomioon ilmaisten keinojen suosituimmat, eli orgaanisen hakuliikenteen, karttapalvelut, sosiaalisen median kanavat ja algoritmit, perinteisen median, olemassa olevat sähköpostilistat ja niiden kasvattamisen, sekä uusien kumppanuuksien kautta rakennettavat markkinoinnin ja myynnin koneistot.
Totta kai moni toimenpiteistä vaatii omaa aikaa ja vaivaa, osasta joudut maksamaan provision (esim. affiliate-markkinointi), mutta parhaimmillaan edellä mainittujen tehokeinojen avulla on luotu uskomattomia menestystarinoita käyttämättä euroakaan maksettuun mainontaan.