WordPress blogin perustaminen: helppo tapa avata oma blogi

WordPress-blogin perustaminen omaan webhotelliin ja verkkotunnukseen (domain) varmistaa, että omistat itse blogisi materiaalin ja sisällöt, sekä voit asentaa halutessasi vapaasti erilaisia lisäosia WordPress-blogiisi. WordPress-ratkaisuja tosin on kahdenlaisia: WordPress.com sekä WordPress.org. On tärkeää valita oikea versio näistä, sillä vain toisessa omistat datasi täysin. Tässä lyhyesti erot:

  • WordPress.com: voit perustaa ilmaiseksi blogisi WordPress.com tarjoamaan osoitteeseen, joka on siitä maailman kuulusta WordPressistä riisuttu ja räätälöity ympäristö, joka sopii monelle bloggaajalle. Ilmainen (pl. domainista lisämaksu). Rajallisesti teemoja ja lisäosia. Tätä ei voi asentaa webhotelliin, etkä omista kaikkea dataa toisin kuin WordPress.org ratkaisussa.
  • WordPress.org: avoimen lähdekoodin WordPress – maailman suosituin julkaisuhallintajärjestelmä. Vaatii oman webhotellin/palvelimen johon asennetaan. Tuhansia teemoja ja lisäosia. Suosituin vaihtoehto, voidaan asentaa webhotelliin omalle verkkotunnukselle. Suosittelemme tätä vaihtoehtoa!

Jälkimmäinen eli WordPress.org on se maailman käytetyin ja suosituin julkaisuhallintajärjestelmä, jonka moni valitsee blogilleen, verkkosivustolleen tai jopa verkkokauppa-alustaksi. WordPressin asentaminen onnistuu helposti webhotelleihin jolloin blogin perustamiseen ei kulu aikaa eikä vaadita suurta osaamista.

WordPress-blogin perustamisen vaiheet

Virallisen näköisen blogin/sivuston WordPressin avulla saat käyttöön rekisteröimällä oman verkkotunnuksen ja webhotellin. XetNET on suomalainen palveluntarjoaja, ja tarjoamme asiakkaillemme erityisesti WordPressille optimoidun palvelun eli WordPress Webhotellin. Tähän webhotelliin on esiasennettu WordPress. Näin voit heti hypätä WordPressin hallintatyökaluun ja muokata blogistasi oman näköisen – ilman minkäänlaisia tietotaitoja tietokantojen perustamisesta ja konfiguroimisesta.

Mikäli olet jo tilannut webhotellin ja verkkotunnuksen ilman esiasennettua WordPressiä, voit asentaa WordPressin cPanel-hallinnan kautta Softaculous Apps Installerin avulla helposti:

Muutaman klikkauksen päästä WordPress on asennettu ja sinua odottaa WordPressin hallintatyökalun ohjausnäkymä:

Kaikista helpoimmalla pääset kun valitset WordPress webhotellin, jossa WordPress on esiasennettu. Asiakaspalvelutiimimme auttaa sinua myös WordPressin asennuksessa.

WordPress blogin perusteet kuntoon

Tutustutaan aluksi WordPressin hallintatyökaluun ja sen rakenteeseen. Ohjausnäkymästä löydät vasemmasta reunasta yleisimmät toiminnot. Niitä ovat mm.

  • Artikkelit: mikäli teet bloggauksia, uusia kirjoituksia, luot ne tämän näkymän kautta
  • Media: voit lisätä kuvia, pdf-tiedostoja ym. media-sivun kautta
  • Sivut: mikäli teet sivustollesi etusivun, yhteystiedot-sivun jne. voit luoda ne tämän Sivut-näkymän kautta
  • Kommentit: mikäli kirjoituksiisi tulee kommentteja, voit tarkastella ja hallinnoida kommentteja tältä sivulta, kuten kommenttien hyväksynnän mikäli järjestelmä tunnistaa ne roskapostiksi
  • Käyttäjät: löydät sivustollesi lisättyjen käyttäjien tiedolta täältä, minkä lisäksi voit lisätä uusia käyttäjiä ja vaihtaa käyttöoikeuksien tasoja
  • Työkalut: voit viedä/tuoda WordPress-blogin sisältöjä toisesta WordPress-blogista, tutkia sivuston teknisiä tietoja (Sivuston eheys) sekä poistaa henkilötietoja (GDPR)
  • Asetukset: täältä löydät kaikki tärkeät asetukset sivustollesi

Lisäksi sivuston ulkoasuun liittyen ”Ulkoasu” -valikosta voidaan vaihtaa blogin teemaa sekä mm. hallinoida valikkojen linkkejä. WordPressin sekä ilmaiset että maksulliset teemat ovat yksi sen suurimpia voimavaroja, minkä ansiosta blogilleen saa tyylikkään ulkoasun nopeasti ja jopa ilmaiseksi.

WordPress blogin ulkoasu syntyy valitsemalla teema sivustolle

WordPress-teemoja (engl. theme) on saatavilla tuhansia. Teema määrittelee miltä blogi näyttää ja miten se toimii. Teemaa valittaessa kannattaa kiinnittää huomiota muutamaan seikkaan, esimerkiksi responsiivisuuteen, eli miten blogi näkyy ja toimii erikokoisilla päätelaitteilla: mobiili- ja tablet-laitteista aina tietokoneen suuremmille ruuduille. Koska suurin osa käyttää nykyään mobiililaitteita, tulisi blogin näkyä hienosti myös pienellä ruudulla. Responsiivinen teema skaalaa blogin tyylikkäästi eri kokoisille ruuduille.

Ilmaisia WordPress-teemoja voi etsiä WordPress.org sivustolla. Löydät teemat myös WordPressin oman hallintatyökalun kautta ”Ulkoasu” valikon alta. Voit selata ja tutkia erilaisia ilmaisia teemoja, asentaa ja aktivoida ne käyttöösi ja kokeilla, miltä ne tuntuvat ja näyttävät.

Ilmaisten teemojen lisäksi WordPressiin on saatavilla lukuisia maksullisia teemoja, joista löytyy visuaalisesti todella tyylikkäitä ja viimeisteltyjä vaihtoehtoja. Näin voit säästää aikaa ja rahaa ostamalla maksullisen teeman, joka tarjoaa paljon kustomointimahdollisuuksia, esimerkiksi blogin värimaailmaan ja sivujen asetteluun liittyen.

Alla olevilla teemoilla voit rakentaa sivustosi ilman koodausosaamista ja ne ovat ns. sivustorakentaja-teemoja:

Yllä olevien sivustorakentajateemojen lisäksi WordPressille on tarjolla myös perinteisempiä teemoja, joihin on rakennettu esimääritelty ulkoasu ja tarjottu jonkin verran kustomoitavuutta. Nämä teemat eivät ole yhtä monipuolisia muokata itse, eli olet jonkin verran teemanvalmistajan armoilla. Löydät satoja eri hintaisia teemoja näiden sivustojen kautta:

Valitsemalla maksullisen teeman saat usein myös tuen teeman päivityksiin. Kannattaa kuitenkin käyttää hetki teeman valitsemiseen ja selvittää, onko ko. teema saanut hyvät arvostelut ja arviot käyttäjiltä. Mikäli teema näyttää visuaalisesti hyvältä mutta sitä ei ole päivitetty pitkään aikaan, se saattaa sisältää ongelmia eli ilman ylläpitoa ja päivityksiä et saa

Sekä ilmaiset teemat että maksulliset teemat tarjoavat helpon keinon vaihtaa blogin ulkoasua ilman koodausosaamista. Tällöin sinun ei tarvitse osata ja ymmärtää CSS-kieltä jolla määritellään ulkoasuun liittyviä seikkoja.

WordPress blogin saa toiminnalliseksi näillä lisäosilla

Todennäköisesti blogillasi on yleisö jossain sosiaalisen median kanavissa, esimerkiksi Facebookissa sivu tai ryhmä, Instagram-tili jne. Tällöin voit hyödyntää WordPressiin saatavilla olevia lukuisia ilmaisia sekä maksullisia lisäosia, joiden avulla virität blogisi tyylikkääksi ja toiminnalliseksi. Lisäosien avulla voit lisätä blogiisi Facebook- tai Instagram-syötteen, joka tuo blogiisi somekanavasi esille kauniisti.

Alla muutama hyödyllinen lisäosa jolla tuunaat blogisi tehokkaammaksi:

  • Yoast SEO: hyödyllinen hakukoneoptimoinnin työkalu, jolla muokkaat bloggauksen metaotsikon ja -kuvauksen mieleiseksesi (joka näkyy hakukoneen tuloksissa)
  • AccelerateWP: nopeuttaa blogiasi tarjoamalla staattisia, välimuistiin tallennettuja sivuja, joka nopeuttaa blogisi toimintaa
  • LiteSpeed Cache: Kokeile myös ilmaista LiteSpeed Cachea mikäli webhotellisi on LiteSpeed-palvelimella
  • Elementor: ilmainen sivustorakentaja WordPressille. Muokkaa sivuja Elementorin avulla ilman koodausosaamista aivan kuin kotisivukoneilla konsanaan
  • WordFence: lisää WordPress-blogisi tietoturvaa WordFencen avulla, rajoita sisäänkirjautumisyrityksien määrää ym.
  • Contact Form 7: ilmainen lomaketyökalu, jolla luot yhteydenottokaavakkeet WordPress-blogiisi
  • Ilmaiset kuvat: hyödynnä ilmaisia kuvapankkikuvia tai luo kuvia itse tekoälyn avulla – katso bloggauksestamme 9 ilmaista vaihtoehtoa.

Mietitkö vielä? Blogin perustaminen WordPressillä onnistuu jopa muutamassa minuutissa. Mikäli et vielä omista omaa verkkotunnusta ja webhotellia, saat WordPressin käyttöösi omassa verkkotunnuksessa jopa 15 minuutissa XetNET Webhotellin avulla. Voit myös asentaa WordPressin cPanel-hallintatyökalun avulla tämän ohjeen mukaisesti WordPress webhotelli -palvelussamme.

Syitä, miksi perustaa oma blogi

Bloggaaminen on suosittua niin vaikuttajien, yrittäjien ja yritysten, sekä myös harrastajien keskuudessa. Siinä missä muut sosiaalisen median kanavat ovat keinoja sitouttaa ihmisiä, bloggaukset ja blogit ovat erinomainen keino haalia uusia lukijoita ja yleisöjä seuraamaan sinua.

Ei siis ole väliä oletko yksityishenkilö, yrittäjä tai iso kansainvälinen yritys: blogin perustaminen kannattaa monenkin syyn takia.

Blogin perustaminen mielessä, mutta emmit vielä ja pohdit mahdollisuuksia ja syitä aloittaaksesi? Tässä alla muutama tärkeä syy, miksi bloggaaminen kannattaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon blogin perustamisessa:

1. Syitä yksityishenkilölle aloittaa oma blogi

Voit blogin avulla inspiroida yleisöä osaamisellasi. Blogisi voi olla ruoanlaittoon, harrastukseen, liikuntaan, pukeutumiseen, sisustukseen, meikkaamiseen tai vaikkapa matkailuun liittyvä blogi. Nämä aihepiirit ovat sellaisia, jotka kiinnostavat myös muita lukijoita ja saat lukijoita hakukoneista orgaanisesti eli täysin ilmaiseksi.

Blogin avulla yksityishenkilö voi mm.:

  • Helpottaa muiden elämää
  • Innostaa kokeilemaan uutta
  • Tarjota apua ja keinoja muille välttää pettymyksiä kokemuksiesi perusteella
  • Toimia päiväkirjamaisena alustana, eräänlaisena muistikirjana elämästäsi
  • Kasvattaa ja nostaa asiantuntijamielikuvaa itsestäsi

Blogilla on siis suuri valta, joten hyödynnä sitä viisaasti.

2. Syitä yrittäjälle aloittaa oma blogi

Yrittäjä ja erityisesti yksinyrittäjä on usein rajallisten resurssien varassa pyörittämässä toimintaansa. Sen sijaan että käyttäisit kaiken ajan ja rahan sosiaaliseen mediaan tai mainontaan, voit blogin avulla löytää uusia asiakkaita ja parantaa mielikuvaa itsestäsi ja yrityksestäsi.

Blogin avulla yrittäjä voi mm.:

  • Tuoda osaamisensa sekä tuotteet/palvelut esille (älä myy, vaan auta/opasta!)
  • Innostamaan asiakastarinoiden ja esimerkkien avulla, kuinka olet auttanut muita
  • Auttaa ja tarjota ilmaisia vinkkejä tietoa hakeville potentiaalisille asiakkaille
  • Sitouttaa uusia seuraajia verkostoosi
  • Vakuuttaa sivustovierailijat osaamisestasi laadukkaan sisällön avulla

Blogin avulla yrittäjä saa ilmaista liikennettä hakukoneista, jolloin erotut hakukoneissa tehokkaasti. Bloggaamisen luonteen eli kumulatiivisuutensa ansiosta saat jatkuvasti enemmän ja enemmän lukijoita hakukoneista. Tämä usein tarkoittaa myös enemmän liikevaihtoa.

3. Syitä kansainväliselle yritykselle aloittaa oma blogi

Kansainvälisesti toimivalle yritykselle on mahdollista menestyä erittäin hyvin blogin avulla. Kun lukijakunnan määrä nousee Suomen 5,5 miljoonasta henkilöstä koko maailman 7,7 miljardiin henkilöön, teoriassa markkina-alueesi on yli 1000-kertaa isompi. Mikäli myyt palveluita tai tuotteita, bloggaamisella voit tavoittaa merkittävässäkin kilpailutilanteessa monia uusia ihmisiä täysin maksutta sen sijaan, että maksat hakusanamainoksista useita euroja per klikki. Tämä johtuu kilpailusta jota on huomattavasti enemmän englanninkielisillä avainsanoilla hakusanamainonnassa.

Blogin avulla kansainvälinen yritys voi mm.:

  • Ohjata maksutta kävijöitä sivustollesi markkinatilanteessa, jossa mainostamisen hinta on monikymmenkertainen Suomeen verrattuna
  • Parannat yrityksesi asiantuntijamielikuvaa blogisi avulla, sillä voit jakaa kirjoituksesi verkostollesi mm. LinkedInissä, uutiskirjeissä tai muissa sosiaalisen median kanavissa
  • Helpotat yritykseltäsi ostamista ja opetat asiakastasi menestymään omassa liiketoiminnassaan – saat vastalahjaksi laadukkaampia yhteydenottoja, eikä niitä renkaanpotkijoita
  • Myyntiprosessisi helpottuu, sillä sinulla on blogissasi vastauksia yleisimpiin asiakasta askarruttaviin kysymyksiin ja mahdollisiin ostonesteisiin
  • Blogi on erinomainen sisäänheittäjä, mikäli sivustollasi on liidimagneetteja, kuten ladattavia oppaita, videokursseja, kokeiluversion rekisteröintejä, webinaareja tai muita lukijalle arvokkaita sisältöjä

Kansainvälinen yritys voi blogin avulla lähestyä lukijoitaan ongelmalähtöisesti: kaikki eivät etsi hakukoneista suoraan tuotetta tai palvelua vaan etsivät ongelmalähtöisesti ratkaisua ongelmaan. Tarjoa näille tiedonhakijoille apua ja olet matkalla alasi mielipidevaikuttajaksi.

4. Keskity nicheen: rajaa aihealue tarkkaan

Moni perustaa blogin rakkaudestaan lajiin eli taustalla on intohimo tai rakkaus aihealuetta kohtaan. Tämä onkin paras keino motivoida itseään, sillä sen avulla voit kääntää harrastuksen tai intohimosi myös lisätulojen lähteeksi.

Yksi menestyvän niche-blogin tunnusmerkki onkin tarkkaan rajattu viitekehys. Mikäli kirjoitat lähes tulkoon mistä tahansa, kuten sisustamisesta, matkailusta, kiipeilyharrastuksesta ja pienoismalleista, saattaa lukijalla olla vaikea sitoutua blogiisi. Häntä ei välttämättä kiinnosta kaikki nämä aiheet. Sen takia viestisi ei tunnu yhtä relevantilta ja joudut nopeasti ongelmiin heikon kiinnostavuuden takia.

Kannattaakin valita blogin aiheeksi jokin tarkemmin rajattu. Esimerkiksi ruoanlaitosta kiinnostunut voi tehdä bloggauksia pelkästään grillaamisesta tai rajata blogin jopa tarkemmin johonkin tiettyyn aihealueeseen: oletko enemmän italialaisen keittiön pastamestari vai jälkiruokataituri ja innokas leipuri? Vai kenties hapanjuurileivonnan huippuasiantuntija?

Esimerkiksi koronavuonna 2020 Suomeenkin rantautunut pizzaharrastus innosti monia bloggaamaan aiheesta. Parhaat reseptit jaettiin alan harrastajien ryhmissä ja harrastajista intohimoisimmat kirjoittivat aiheesta jopa kirjoja bloggaustensa pohjalta. Syntyipä Suomeen uusia suomalaisia tuotteita kaupan hyllyillekin tämän ansiosta. Tällä on positiivinen työllistävä vaikutus.

Niche-blogien ympärille saattaa syntyä yhteisöjä ja pöhinää, joka kiinnostaa myös alan kaupallisia toimijoita. Siksipä seuraava syy (numero 5) aloittaa blogi onkin lisätulot.

5. Lisätuloja blogisi avulla

Kuvitellaan, että olet blogisi avulla saanut satoja tuhansia lukijoita joka kuukausi lukemaan ja innostumaan sisältöjesi avulla. Tämä herättää tyypillisesti myös kaupallisten toimijoiden innokkuuden: he saavat omat tuotteet ja palvelut blogisi avulla oikealle kohderyhmälle esille.

Käytä tätä vastuuta viisaasti ja asianmukaisesti, jotta et muutu asiantuntijasta ärsyttäväksi mainostajaksi. Älä siis myy sieluasi ja viljele kaupallisia linkkejä joka puolelle. Menetät uskottavuuden nopeasti.

Parhaimmillaan kaupallisten yhteistöiden ansiosta blogisi saa lisää kiinnostuneita lukemaan kokemuksiasi ja asiantuntijuuttasi kenties jostain uusista tuotteista ja palveluista, joista he eivät ole aiemmin kokeneet. Kokemuksesi ja asiantuntijuutesi kertoa näistä asioista innostaa muita ostamaan ja kokeilemaan tuotteita. Voit saada tämän avulla kertaluontoisia tai jopa jatkuvaa passiivista tulovirtaa.

Muita keinoja luoda lisätuloja blogisi avulla, on mm.:

  • Sponsoroidut julkaisut eli kaupalliset yhteistyöt suoraan palveluntarjoajan tai valmistajan kanssa: ota suoraan yhteyttä alasi yrityksiin ja yrittäjiin, joiden tuotteista/palveluista olet kiinnostunut kirjoittamaan (esim. alennus tuotteesta ja/tai suora palkkio sisällöntuotannosta ja julkaisuista/sisällöstäsi)
  • Mainosbannerimyynti (esim. Google AdSense), jolloin sivustollasi olevista mainosbannereista ja klikkauksista kerrytät palkkioita
  • Affiliate-markkinointi eli kumppanuusmainonta: tämän tulospohjaisen markkinoinnin avulla saat palkkion klikkauksista tai asiakkaista, joita tuot kumppanisi sivustolle, jotka tekevät siellä ostoksia (esim. Amazon)
  • Alennuskoodit: tarjoa yhteistyön avulla esim. alennuskoodeja, jolloin saat alennuskoodia käyttävistä ostoksista omat palkkiosi suoraan yhteistyökumppaniltasi (verkkokauppiaat huom!)
  • Kirjoita vieraskirjoituksia yritykselle kaupallisena yhteistyönä mediajulkaisuihin (esim. Iltasanomat, Iltalehti)
  • Myy digitaalisia palveluita, joita tuotat itse: tee itse verkkokurssi, järjestä webinaari tai koulutus tai vie osaamisesi eKirjoina myytäviksi
  • Kerää laaja uutiskirjetilaaja-kanta ja myy uutiskirjeisiin mainostilaa (vaatii useita tuhansia tilaajia – muista myös GDPR)
  • Paranna omaa asiantuntijamielikuvaasi blogisi avulla ja paranna mahdollisuuksiasi työllistyä tai tehdä sivukeikkaa

6. Omista sisältösi itse: vältä näitä sudenkuoppia

Blogin alustan valinta on tärkeää jo muutamastakin syystä. Parhaimmillaan voit menettää kaiken luomasi sisällön, jos avaat blogin alustalle, joka sulkee sen omalla päätöksellään varoittamatta. Tämän koki kirjoittaja ja taiteilija Dennis Cooper, kun Google sulki hänen bloginsa Blogger-palvelussa.

Vältät tällaiset virheet avaamalla oman blogin webhotelliin rekisteröimääsi verkkotunnukseen eli domainiin sekä asentamalla ilmaisen WordPress-julkaisuhallintajärjestelmän.

Syitä tilata webhotelli ja oma domain WordPress-blogin perustamiseen:

  • Saat oman verkkotunnuksen avulla helpon osoitteen blogillesi, esim. minunblogi.fi tai kansainväliselle sektorille sopiva .com/.net/.eu -päätteellä oleva verkkotunnus. Tarkista vapaat domainit eli verkkotunnukset ja hinnat domainhaku-työkalullamme.
  • Voit avata webhotelliisi sähköpostipalvelut eli saat virallisen näköisen sähköpostiosoitteen, kuten sukunimi@minunblogini.fi
  • Kun avaat suomalaisen webhotelli-palvelun, voit varmistaa, että olet GDPR:n osalta selvillä vesillä: kaikki datasi sähköpostia ja verkkosivustosi kirjoituksia, kommentteja ja henkilötietoja myöten sijaitsee Suomen rajojen sisällä, eikä niitä luovuteta ilman lupaasi EU:n ulkopuolelle
  • Oma blogisi saa paremman hakukonenäkyvyyden kuin muiden palveluntarjoajien kuten blogin-nimi.blogger.com tai blogin-nimi.blogspot.com verkkotunnuksissa. Tämä tarkoittaa enemmän lukijoita hyvämaineiselle blogille ja verkkotunnuksellesi.

7. Kehität itseäsi blogisi avulla

Viimeinen syy listallamme bloggaamisen aloittamiseksi on itsensä kehittäminen. Kehität itseäsi kirjoittajana sekä mahdollistat, että viestisi tavoittaa muita. Muiden samanhenkisten kanssa kommentointi tai keskustelu somessa voi luoda uusia kaveri- tai ystävyyssuhteita, tai kaupallisessa mielessä tärkeitä verkostoja ja kontakteja, joiden avulla työllistät itseäsi tai laajennat yritystoimintaasi entisestään.

Oman kehityksen ja verkostojen laajentumisen myötä blogisi voi olla kullanarvoinen alusta tulevaisuudessa, joka helpottaa elämääsi ja tuo iloa ja hauskuutta arkeesi. Monien suosittujen blogien ympärille on syntynyt yhteisöjä, jotka ajavat samanmieliset ihmiset yhteen. Tällaisissa yhteisöissä on voimaa, joka kantaa pitkälle.

Paras aika perustaa blogi oli 10 vuotta sitten. Toiseksi paras aika on nyt!

Jaa kirjoitus: