Käytössäsi on WordPress.org julkaisuhallintajärjestelmä? Hienoa! Ota siitä kaikki irti parhailla lisäosilla, joista valtaosa on täysin maksuttomia. Nyt haluamme tarjota sinulle nämä parhaat WordPress-lisäosat blogille kuin blogille, kategoriasta riippumatta. Nämä lisäosat ovat erittäin toimiva lisä mille tahansa verkkosivustolle ja WooCommerce-kaupalle.

Oletko vasta pohtimassa blogin perustamista? Lue sarjan ensimmäinen postauksemme Blogin perustaminen: WordPress-blogi omalla verkkotunnuksella.

Aloita sivun nopeudesta: Smush-lisäosa pakkaa valokuvat tehokkaasti

WordPress-sivuston nopeuden optimointiin ei kannata suhtautua kevyesti, sillä se on yksi sivuston hakukonenäkyvyyteenkin vaikuttavista tekijöistä Googlen algoritmin mukaan. Syykin on selvä: nopea sivusto tarjoaa paremman asiakaskokemuksen; Googlen tarkoituksena on tarjota paras asiakaskokemus tiedonhakijalle.

Sivuston hitauteen vaikuttavat monet syyt, joista helpoimmasta päästä ovat liian isojen ja raskaiden kuvien pakkaaminen. Lue myös kirjoituksemme: Optimoi kuvat verkkosivuille

Smush-lisäosa tarjoaa ilmaisen aloitusversion, jonka avulla voit ottaa käyttöön sisällön Lazy Load -ominaisuuden, jolloin sivusto lataa kuvan vasta juuri ennenkö kävijä on sen kohdalla. Smush osaa pakata ja optimoida isoja määriä kuvia kerralla ja automatisoida kuvien pakkaamisen heti, kun ne ladataan palvelimelle. Maksullinen Pro-versio tarjoaa näistä aavistuksen kehittyneemmät versiot.

WordPress-lisäosaa blogille Smush Lazy Load

Smush-lisäosa on käytössä yli miljoonalla sivustolla, sitä päivitetään jatkuvasti ja sen 5/5-arvostelu on hyvin vakuuttava!

Muut nopeuteen vaikuttavat tekijät ovat mm. tietokannan optimointi ja välimuistiominaisuuksien oikea konfigurointi. Webhotelleissamme on käytössä LiteSpeed web-palvelimet, joissa välimuistin optimoinnista vastaa erikseen asennettava ja ilmainen LiteSpeed Cache for WordPress -lisäosa. Sen on todettu parantavan sivuston suorituskykyä jopa 84-kertaisesti (verrattuna Apache-palvelimeen ja W3 Total Cache -lisäosaan). Lue lisää miten otat LSCachen käyttöön WordPress-sivustollasi.

GDPR- ja evästepolitiikassa auttaa CookieYes-lisäosa

Euroopanlaajuinen GDPR- eli tietosuoja-asetus astui voimaan 25.5.2018, jonka jälkeen jokaisen evästeitä (cookies) käyttävän sivuston tulee luoda käyttäjälle mahdollisuus suostua tai kieltäytyä datan keräämisestä ja sen käytöstä mm. markkinointitarkoituksiin. Ennen suostumusta tai hylkäämistä käyttäjällä on oltava mahdollisuus ymmärrettävään ja kattavaan kuvaukseen siitä, miten tietoja tallennetaan ja käytetään.

Evästeiden käytön suostumukseen suosittelemme yksinkertaista ja ilmaista CookieYes -lisäosaa, jonka avulla voit helposti valita miten suostumusta kysytään, kustomoida kysymyslaatikon ulkonäön ja sisällön sekä Euroopan lisäksi hyväksyttää myös Kalifornian alueelle vaadittavan CCPA:n.

Hakukoneoptimoinnin tukena Yoast SEO -lisäosa

Törmäätkö ongelmaan, jossa somejakoa tehdessäsi kuva on väärin, otsikko on ties mitä ja tekstikään ei oikein osunut kohdalleen? Saatat törmätä samaan ongelmaan Googlen hakukonetuloksissa, jossa sivusi tai artikkelisi ei näy aivan kuten haluaisit. Tämä saattaa olla syy, miksi sisältösi ei päädy Googlen etusivulle. Yoast SEO -lisäosa on tehty muokkaamaan sivujesi sekä artikkeliesi metatietoja, joista nämä yllä kuvatut ongelmat johtuvat. Sen asentaminen ei paranna hakukonenäkyvyyttäsi automaattisesti, mutta sen oikeaoppinen käyttö auttaa nostamaan sivustoasi hakukonetuloksissa.

WordPress-lisäosaa blogille Yoast SEO lisäosa

Kirjoitusvaiheessa liikennevalo on hyvin todennäköisesti oranssi, sillä optimoinnit ovat vielä tekemättä. Kun postausta tai sivua rakennetaan, kannattaa jo suunnitteluvaiheessa miettiä miten vastaa näihin kriteereihin parhaan hakukoneoptimoinnin aikaansaamiseksi. Ikävä kyllä Yoast SEO ei ymmärrä suomen kielen taivutusmuotoja hyvin eli sen takia ohjeistus on hieman viitteellinen. Englanninkieliselle sisällölle se toimii hyvin.

Yoast SEO:n avulla pääset muokkaamaan mm. sivun sekä postauksen hakutuloksissa näkyvää otsikkoa (engl. meta title), kuvaa (kustomoitavissa erikseen somea varten) ja kuvausta (engl. meta description). Se lisäksi näyttää sinulle sivuston hakukoneystävällisyyden liikennevaloin (punainen, oranssi sekä vihreä) ja ohjaa sinua täyttämään hyvin hakukoneoptimoidun sisällön kriteerit. Voit myös piilottaa sisältöjä hakukoneilta niin halutessasi. Tästä postauksesta löydät tarkemmat ohjeet metatietojen muokkaamiseksi.

Luo lomakkeita ja yhteydenottomahdollisuuksia NinjaFormsilla

WordPressin lisäosaviidakko on täynnä mitä moninaisempia lomakelisäosia, ja ilmaisvaihtoehdoista kenties suosituin on ilmainen NinjaForms. Tämä lisäosa sopii hyvin aloittelijoille, sillä sen avulla saa aikaan kauniit ja yksinkertaiset lomakkeet koodausta osaamatta. ”Drag and drop” -editori on todella sopiva aloittelijalle ja ominaisuuksiin kuuluu se, että lisäosa tallentaa kaikki lomakkeen lähetykset suoraan WordPressin käyttöliittymästä katsottavaksi. Tämä esimerkiksi pelastaa silloin, jos sähköpostiviesti lomakkeen lähettämisestä ei toimi esim. mm. sähköpostipalvelimen virheellisten asetusten/muutosten takia. Myös useampien eri lomakkeiden teko on mahdollista.

Halutessaan NinjaFormsista saa maksullisen version, joka tarjoaa lisäosat mm. MailChimp-integraatiolle. Osa näistä NinjaFormin maksullisista palveluista löytyy suorilta käsin sisällytettynä valmiiksi maksulliseen Gravity Forms-lisäosaan, kuten ehdollisten kenttien luonti ja HubSpot-, MailChimp- ja reCAPTCHA-tuki. Mikäli tiedät heti alkuun tarvitsevasi tällaisia ominaisuuksia, kannattaa myös antaa mahdollisuus Gravity Forms -lisäosalle.

Kerrytä sähköpostilistaa ja lähetä uutiskirjeitä MailChimpin avulla

Liidien ja uutiskirjeen tilaajien lista kertyy helpoiten MailChimpin omien lomakkeiden ja pop-up-ikkunaominaisuuden kanssa. MailChimpin avulla pystyt luomaan automaatioita, joiden avulla automatisoit suuren määrän esimerkiksi tilausvahvistus-tyylisiä sähköposteja. Pystyt myös luomaan erilaisia yleisörajauksia, joiden avulla määrität helposti mitä materiaalia lähtee kellekin.

MailChimp for WordPress lisäosaa

Yhdistäminen tapahtuu API-avaimen kanssa, jonka vuoksi ensin on luotava MailChimp-tili. Listat kulkevat nykyään Audience-termillä MailChimpissä ja niitä on saatavilla vain yksi ilmaisversiossa.

Suosittelemme asentamaan MailChimp for WordPress -lisäosan, jonka avulla saat helposti yhdistettyä MailChimp-tilisi WordPress-sivustoosi API-avaimen avulla sekä näkemään eri segmenttisi. Tämän jälkeen pääset luomaan sähköpostiautomaatioita sivustollesi.

Jos MailChimp on sähköpostityökaluna vieras, tutustu esittelypostaukseemme.

Suojaudu roskapostilta Akismet Spam Protection-lisäosalla

Akismet Spam Protection-lisäosa tekee nimensä mukaisesti juuri sen, mitä lupaa; toimii roskakommenttien suodattimena sivustollasi. Jos pidät päällä kommentointimahdollisuutta blogissasi, on hyvin todennäköistä että robotit löytävät sen ennemmin tai myöhemmin. Kun robottiarmeija löytää sivustosi, alkaa epäilyttäviä linkkejä sisältäviä kommentteja tulvia. Jos nämä päätyvät hyväksytyksi, haittaa se hakukonenäkyvyyttäsi ja luo hämmennystä kommenttiosioon.

Teknisesti Akismet toimii vertaamalla kommenttejasi globaaliin tietokantaan ja asettaa epäilyttäväksi huomaamansa kommentit ”hyväksyttäväksi”, josta voit käydä merkitsemässä ne roskaviesteiksi. Iso osa menee onneksi suoraan roskakoriin Akismetin tehokkuuden vuoksi etkä joudu tekemään manuaalista työtä.

URL-osoitteiden uudelleenohjaukset onnistuu Redirection-lisäosalla

Muistat varmasti sen kerran, kun postauksen URL-osoitteeksi jäi www.esimerkkisivu.fi/5493 eikä oikeasti postauksestasi kertova URL? Nyt saattaa olla jo myöhäistä vaihtaa postauksen kestolinkkiä, etenkin jos se on lähtenyt kiertämään maailmaa. Ei hätää! Tällöin kannattaa luoda 301-uudelleenohjaus joka kertoo, että sivu on pysyvästi muuttanut tähän osoitteeseen (permanent redirect). Redirection-lisäosan avulla voit luoda WordPressin sisällä eriasteisia uudelleenohjauksia linkistä toiseen. Voit myös tutkia lokeista kuinka moni vierailija on päätynyt 404-sivulle eli sivulle, jossa ei ole enää sisältöä. Näin ollen voit korjata uudelleenohjaukset toimintaan jos sivun URL-osoite on muuttunut etkä ole huomannut asiaa itse.

Redirection-lisäosan lisäksi suosittelemme ottamaan käyttöön Broken Link Checker-lisäosan etenkin suurimmilla sivustoilla, jonka avulla pystyt näkemään sivustosi rikkinäiset linkit.

Monikielisissä sivuissa WPML, Polylang ja Loco Translate ovat ykkösiä

Monikieliset verkkosivut auttavat parhaiten kansainvälisessä yritystoiminnassa ja kannattaakin harkita olisiko hyötyä tuottaa sama sivu tai blogisisältö sekä englanniksi, että suomeksi. The WordPress Multilingual Plugin, eli WPML-lisäosa mahdollistaa saman sivuston kääntämisen useille eri kielille aina yksittäisiä postauksia myöden. WPML oli ”aito ja alkuperäinen” käännöslisäosa, mutta suosittelemme tutustumaan kevyempään Polylang-lisäosaan. Sen ilmaisversiolla pystyy tekemään kaikki kääntämiseen vaadittavat perusasiat kuten WPML:llä, ja lisätarpeisiin löytyy Polylang Pro.

Ennen käännöslisäosan asennusta on hyvä tarkistaa, että teemasi on yhteensopiva sen kanssa – kaikki WordPress-lisäosat blogille eivät välttämättä käy yhteen etenkään erikoisempien teemojen kanssa. Mikäli huomaat puutteita esimerkiksi jonkin lisäosan tai teeman osan suomennoksissa, voit käyttää Loco Translate -lisäosaa näiden viimeistenkin huoliteltua lopputulosta lisäävien tekijöiden kääntämiseen.

Jotta pystyt ottamaan käyttöön WordPress-lisäosat blogille, täytyy vähintään hallinnointijärjestelmän olla pystyssä. Jos sinulla ei vielä ole omaa verkkotunnusta tai webhotellia, kauttamme saat ne käyttöön jopa 15 minuutissa! Voit joko asentaa WordPressin itse cPanel-hallintatyökalun avulla webhotellissasi tai ostovaiheessa pyytää meitä asentamaan sen.

Webhotellit joka makuun

Nopea suomalainen webhotelli alk. 3,08 €/kk